På dypt vann: Selv om flere arealer på NIH står i fare for å havarere, loves skolen ingen penger til rehabilitering.

– Burde vært stengt

Norges idrettshøgskole råtner på rot. Skolen står nå i fare for å måtte stenge flere anlegg.

Norges idrettshøgskole (NIH) har i lang tid holdt stand mot gamle bygninger og utdaterte anlegg. Skolen mangler betydelige økonomiske midler for å få gjort noe med saken, og står nå i fare for å måtte stenge idrettsanlegg dersom de ikke fornyes. Studentstyreleder ved NIH, Tor-Inge Gloppen, ser alvorlig på situasjonen.

– Flere anlegg burde vært stengt. Dårlige ventilasjonsanlegg, skader i betongsøyler, rustspreng og forvitring av bærebjelker er bare noen av utfordringene skolen står ovenfor. Dessuten har situasjoner oppstått, som at fliser har falt ned fra taket i anlegg tilknyttet svømmehallen. Det er bare flaks at ingen har tatt skade, og det er bare et tidsspørsmål før noe kan skje, forteller Gloppen.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen er klar over forholdene på NIH.

– Jeg har vært på idrettshøgskolen, og jeg vet de står overfor store utfordringer når det kommer til bygg og anlegg. Dette er et problem på veldig mange utdanningsinstitusjoner, sier Halvorsen.

Risikerer å måtte stenge

Flere av de tekniske anleggene på skolen er i så dårlig stand at flere er blitt vurdert stengt. Leder av Eiendomsavdelingen på skolen, Frode Sagestad, peker på ventilasjonsanleggene som hovedproblemet.

– Ventilasjonsanleggene er utdatert, og helt nødvendig å skifte ut da de står i fare for å havarere. Det er ikke forsvarlig å drive idrett i anleggene uten at ventilasjonen funker, og vi risikerer å måtte stenge av arealer om dette ikke gjøres noe med, sier Sagestad.

Han mener arealene blir dårligere med tiden.

Frode Sagedal, avdelingsleder i Eiendomsavdelingen ved NIH.

– NIH er som en gammel bil. Det blir verre og verre, og dyrere og dyrere å reparere den. Vi har holdt stand lenge, og brukt store summer på bare å holde ventilasjonsanleggene i orden.

Ødelegger studiekvaliteten

Idrettshøgskolen får stadig flere studenter, i tillegg til at arealene blir leid ut til idrettslag og andre skoler. Pågangen setter anleggene under press, og Sagedal mener at å måtte stenge av anlegg først og fremst vil ramme studentene hardt.

– Å risikere å stenge arealer vil være dramatisk for studentene og studiekvaliteten.

Gloppen stiller seg bak Sagedals uttalelse, og synes det er rart skolen ikke får midler til å rette opp i skadene.

– NIHs samfunnsbidrag er svært viktig i en tid med økende inaktivitet i befolkning, større helsemessige sosiale ulikheter og kraftig økning i livsstilsykdommer. NIHs bidrag til barn, unge og funksjonshemmede i Oslo-regionen er uerstattelig. En rehabilitering av NIHs anlegg er strengt nødvendig for å føre videre satsingen og forskningen på aktiv livsstil og bedring av folkehelsen. Det er merkelig at dette ikke prioriteres i statsbudsjettet, sier Gloppen.

Trenger 650 millioner

Planene for en forbedring av skolen og tilhørende fasiliteter er ferdig budsjettert med en kostnad på over én halv milliard kroner. Budsjettet viser kostnader og løsninger på problemene NIH står ovenfor. Sagedal tror imidlertid skolen kan se langt etter pengene.

– Totalrehabilitering og noe påbygging er ferdig forprosjektert, med en prislapp på totalt 650 millioner. Vi venter på oppstartsbevilgning i statsbudsjettet. Men det er ingen positive signaler på at vi får bevilgning i statsbudsjettet for 2013.

Halvorsen vil ikke avsløre noe om eventuelle bevilgninger før statsbudsjettet legges frem 8. oktober.

– Når det gjelder statsbudsjettet kan jeg ikke si noe om det nå, sier statsråden.