Tøff økonomisk situasjon: -- Det er faktisk nesten helt umulig å overleve på studielånet, sier Hallgeir Kvadsheim. For mange studenter er det langt fra virkelighet til luksus.

– Studentbudsjett tøffere enn Luksusfellen

Hallgeir Kvadsheim ville aldri satt opp et så stramt budsjett i Luksusfellen som det studenter har med dagens studielån.

TV3s luksusfelleprogramleder, Hallgeir Kvadsheim, mener studielånet er 4500 kroner under det strammeste luksusfellebudsjettet.

– Bare en av ti studenter kIarer seg med kun studielån. I Luksusfellen ville man aldri satt opp et så stramt budsjett som studentene har, sier programlederen og økonomen.

Stramme rammer

– Hva er det strammeste budsjettet i Luksusfellen?

– Når vi i Luksusfellen setter opp et budsjett, gjør vi det med tanke på at det skal holde i tre til fem år. Det skal være stramt, men det skal holde i noen år så man ikke sprekker. Vi går aldri under SIFO sitt budsjett for «normalforbruket», sier Kvadsheim.

SIFOs, Statens institutt for forbruksforskning, budsjett viser alminnelige forbruksutgifter for ulike typer hushold.

– Du regner ut at studenter har 9000 kroner i måneden, mens SIFOs budsjett ligger på ca 12 000 kroner i måneden?

– Ja, pluss at SIFO ikke regner med strøm i sitt budsjett, noe alle studenter har i tillegg til boligutgiftene sine. Det vi har gjort er at vi har regnet med at fra de 9000 kr, så skal 4500 kroner brukes i husleie, sier Kvadsheim.

– Tøft økonomisk

– Studenter har mulighet til å leve billigere fordi det på mange måter er en livsstil i en begrenset periode og samtidig en investering til fremtiden. I og med at man kommer til å ha det litt bedre når man kommer ut i jobb. Likevel er forskjellen på det å ha 3000 kroner mindre i forbruk i måneden ganske stort. Studiestøtten generelt sett har blitt underregulert de siste årene, for ikke å snakke om husleie som har vokst enormt de siste årene, sier Kvadsheim.

Studenter må tjene 65 000 kroner før skatt ved siden av studielånet for å kunne rekke opp til forbruket i det strammeste luksusfellebudsjettet, mener økonomen.

Det innebærer å tjene minst 5500 kroner i måneden ved siden av studielånet.

Studenter i dag har det tøft økonomisk.

Hallgeir Kvadsheim, programleder i Luksusfellen

– Studenter i dag har det tøft økonomisk, sier Kvadsheim.

– Det er faktisk nesten helt umulig å overleve på studielånet.

Underregulert studielån

– Har du gjort deg opp noen formening om hvor mye støtte studenter burde fått?

– Jeg synes det burde øke litt, men dette blir et politisk spørsmål. Men jeg synes studielånet er underregulert, og det burde bli tatt høyde for at leiekostnadene har økt såpass mye.

Bergenseren synes ikke stipendet skal gå etter SIFO sine satser da studenter har studierabatter og mange fordeler. Han mener vi må huske at det tross alt gjelder en begrenset tidsperiode.

– Stipendet burde ligge en plass mellom nåværende forbruk og finansiering, og SIFO sitt forbruksbudsjett, legger han til.

Studentenes luksusfeller

– Har du noen lure triks for å overleve et fattig studentliv?

– Det er jo ofte sånn, som mange sier i Luksusfellen også: Står man med ansiktet mot Deli de Luca og ryggen til Rema 1000, velger man som regel Deli de Luca fordi det tar kortere tid. Det burde kanskje stått «forbudt for studenter» fordi det er så mye dyrere der. Men ellers er det et tips å ikke gå på boligjakt i juli og august, da alle andre gjør det.

– Hva med deg som student, Kvadsheim. Har du noen topphemmelige triks for å leve et billig studentliv?

– Nei, jeg har i bunn og grunn ikke det. Jeg pantet ikke spesielt mye flasker eller noe sånt. Jeg hadde det ganske greit som student. Det var ikke akkurat sju dager i uken med nudler. På sommeren jobbet jeg i to måneder og det var nok til å overleve uten å måtte jobbe parallelt med studiene. Det var mye lavere husleie da jeg var student.