Brannfarlig? Landets favorittpizza fører til flere brannulykker enn du skulle tro. - Spis kebab, sier brannvesenet. FOTO: Flickr/letmehearyousaydeskomdeskom

– Grandiosa er brannfarlig

Hva er riktig fyllemat for studenter? Brannvesenet anbefaler kebab, mens Stabburet verner om nasjonalretten Grandiosa. Sjekk lista over brannsikre fyllemåltider.

*Brannvesenets tips til fyllemåltid:*

*Ja-mat:*

• Brødskive
  • Kebab
  • Hamburger
  • Kiosk-pølse
  • *Nei-mat:*

• Grandiosa
  • Nudler
  • Tomatsuppe

Denne uken skriver Universitas om at brannvesenet slår brannfelle-alarm. På hjemmesiden til Direktoratet for samfunnsberedskap (DSB), anbefales studenter å droppe matlaging på komfyren etter en fuktig tur på byen.

– Game over

– Pizza Grandiosa er i seg selv er stor enkeltårsak til brann. Men også tørrkoking av kjele, enten på stekeovn eller på plate, er ofte en brannårsak, sier avdelingsdirektør i DSB, Anne Rygh Pedersen. Hun er godt kjent med Grandiosa-branner.

– Når man er godbrisen og sovner fra det hele, er det game-over, legger hun til.

Rygh Pedersen fraråder studenter å bruke komfyren etter en fuktig kveld ute. Brannvesenet anbefaler brødskive eller kebab fremfor den brannfarlige Grandiosaen.

– Matlaging i sene nattetimer er en gjenganger. Folk kommer hjem fra fest og skal lage seg varmmat, sier hun.

Anne Rygh Pedersen, direktoratet for samfunnsberedskap.

– Hvis alternativet er å sette på komfyren når man er trøtt og kanskje beruset, vil jeg anbefale folk å heller kjøpe kebab på byen. I matkøer på byer skjer det ofte at folk er så sultne at det blir slåsskamp. Så det beste er nok uansett å smøre seg en god, gammel brødskive. Det er det sunneste au, slår Rygh Pedersen fast.

Hun har ingen spesifikk liste over hvilke matvarer som forårsaker flest branner, og mener det er mye opp til hvem som lager maten.

– Det er ikke noe som heter brannfarlig mat, bare brannfarlige brukere. Unge menn er mest sløve her, akkurat som på alle andre områder, sier hun.

Sosialt produkt

Inger Marie Ingdahl, Kommunikasjonssjef i stabburet, kan bekrefte at Pizza Grandiosa er en slager blant sultne studenter, men at den også kan være brannfarlig.

– Det er veldig mange som spiser pizzaen vår, og til ulike tider på døgnet. Vi har hørt at det har forekommet før, men det er ingenting med vårt produkt som skulle tilsi at noe sånt kan skje.

– Tærer det litt på stempelet som Norges mest populære nasjonalrett?

– Det er ikke bra at dette skjer, men vi kan ikke ta ansvaret for brann.

– Hvorfor tror du at Pizza Grandiosa har blitt favoritten for så mange når de har kommet hjem fra byen?

– Det er en matvare som smaker godt, og det er enkelt å lage. Grandiosa er et sosialt produkt.

Ingdahl kan betrygge studenter om at Grandiosa fremdeles er et bra alternativ etter en kveld på byen.

– Pizza Grandiosa er trygg mat. Det er hyggelig at studenter velger grandiosa, men det er viktig å vite hva man gjør når man skal lage den, sier Ingdahl.