Pengesluk: Selv om BI-studentene bare måtte betale 25 kroner for ølen, syntes de ikke at Shnas var stas. Fra 2005-2011 har BI brukt over 50 millioner kroner på huset i Nydalen.

Har kostet BI over 50 millioner kroner

Millionunderskudd, regnskapsrot, innkassokrav, konflikt med Skatteetaten og Skandinavias største innendørs lydannlegg.

Shnas

• Studentenes Hus Nydalen AS (Shnas) var BIs studenthus fram til denne sommeren.
  • Huset ligger i Nydalen og består av to barer og konsertscenen Spikerboks.
  • Shnas eies av Handelshøyskolen BI, som garanterer for husleien.
  • Hvert år siden oppstarten i 2004 har Shnas gått med underskudd, samtidig som Shnas har mottatt millionstøtte fra BI.
  • I 2010 overlot Shnas driften til det private selskapet Nydalen Drift AS. Shnas-selskapet fortsatte som utleier til Nydalen Drift AS og eksisterer fortsatt.

BI måtte til slutt stenge studentpuben Shnas etter å ha brukt over 50 millioner kroner.

Handelshøyskolen BI måtte gi opp drømmen om et eget studenthus i Nydalen. Under fadderuka i august drakk BI-studentene sine siste pils på studentpuben Shnas (Studentenes Hus Nydalen AS). Nå går Shnas inn i historien som et pengesluk.

God pengebruk?

Universitas har beregnet hvor mye Shnas har kostet BI i form av driftstilskudd og tilføring av egenkapital (se oversikt). Overføringene i perioden 2005-2011 beløper seg til 52,6 millioner kroner. Terje Jacobsen, økonomidirektør ved BI, forteller at BI ikke lenger kunne forsvare å bruke så mye penger på et sted som blir brukt så lite.

– Har tilskuddene til Shnas vært god bruk av penger?

– Intensjonen har vært at pengene skulle være til nytte for sosiale og kulturelle arrangementer for studentene. Vi har prøvd flere ganger å spisse konseptet, men utelivsbransjen har endret seg siden vi startet opp, sier Jacobsen, som selv sitter i Shnas-styret.

– Studentene trekker heller ned mot sentrum, konstaterer økonomidirektøren.

Trøbbel med drift

Shnas har fått anmerkninger fra revisor hvert år siden 2007. Anmerkningene gjelder blant annet svakheter i selskapets rutiner, kontroll og dokumentasjon. Shnas har også fått innkassokrav tre ganger de siste årene. Studenthuset har nylig hatt bokettersyn fra Skatteetaten og risikerer nå en kraftig baksmell knyttet til merverdiavgift (se egen sak). Lønnsutgifter til daglig leder i Shnas var i 2011 på 503 000 kroner.

– Har stedet vært godt nok drevet?

– Til en hver tid har vi prøvd å bemanne stedet best mulig. Men det er ikke BI som har sittet og ledet det selskapet. Shnas har hatt en egen ledelse hvor studentene har jobbet frivillig, sier Jacobsen.

– Burde ikke BI-studenter ha et godt utgangspunkt for å drive forretninger?

– BI studenter får en solid utdannelse, men mange av dem har ikke noe praktisk erfaring fra næringslivet. Utelivsbransjen er en vanskelig bransje å drive i, sier Jacobsen.

Mer ølsubsidie

Som erstatning for Shnas, har BI nå inngått en avtale med utestedet Lawo, som ligger i Oslo sentrum. Skolen betaler utestedet en ukjent sum penger for at BI-studentene skal få billig øl og gratis inngang på torsdager.

– BI har sagt at vi er villige til å gi et tilskudd til drift av Lawo til vi finner noe permanent, sier Jacobsen.

– Hvor mye betaler dere Lawo?

– Det vil jeg ikke si, men det er ikke store beløp, sier han.

– Stort og usentralt

Leder av Studentforeningen ved Handelshøyskolen BI i Oslo (SBIO), Fredrik Morberg, ønsket ikke å stille til intervju om Shnas, men skriver i en e-post til Universitas at hovedgrunnene til at Shnas aldri ble noen suksess, er at lokalet er for stort og usentralt.

– Sier Shnas-prosjektet noe om BI-studenters evne til å drive business?

– Jeg ønsker å vise til BI-studentenes nye studenttorsdag, som avholdes på Lawo. På to kvelder har vi samlet totalt 2000 mennesker som i hovedsak er BI-studenter, og studenter fra andre læresteder, svarer Morberg.

Risikerer milliontap

SBIO har gitt Shnas et rentefritt lån på 2 millioner kroner uten sikkerhet. På spørsmål om SBIO har håp om å få tilbakebetalt disse pengene, svarer Morberg følgende:

– Uten å kommentere sum så stemmer det at SBIO har verdier på Shnas. Som studentorganisasjoner flest arbeider vi for studentvelferd, og de tidligere investeringene i Shnas har gått til å styrke BI-studentenes velferd. Flere av disse verdiene er på ingen måte tapt, skriver han.

Styreleder i SBIO Veronica Kristensen har det overordnede ansvaret for økonomien i studentforeningen. Hun ønsker ikke å kommentere lånet til Shnas, men viser til BIs økonomidirektør Terje Jacobsen.

– SBIO lånte penger til Shnas for å kjøpe musikkanlegg og utstyr, forklarer Jacobsen.

– Kan SBIO regne med å få tilbakebetalt lånet?

– Jeg kan ikke kommentere hvor stor andel de kan få tilbake. Dette er et spørsmål om hva BI og SBIO blir enige om, svarer Jacobsen.

Stor lekegrind

Magnus Nøkleby var styreleder i SBIO i 2009 til 2011. Han mener Shnas-satsingen i 2004 var for ambisiøs.

BI-studentene fikk en litt for stor lekegrind.

Magnus Nøkleby, tidligere styreleder i SBIO

– BI-studentene fikk en litt for stor lekegrind. Foreksempel hadde Shnas Skandinavias største fastmonterte innendørs lydanlegg. Det var nok litt for mye, sier Nøkleby.

Han mener studentene selv bærer mesteparten av ansvaret for Shnas.

– Skoleledelsen ga støtte til Shnas på bakgrunn av ønsker fra studentene. Men BI har nok heller ikke truffet med vurderingen de har tatt, sier Nøkleby.

– SBIO burde i stedet ha startet enkelt med en kjeller og et tappetårn, sier han.

– Har støtten til Shnas vært god bruk av BIs midler?

– Det sier seg selv når de nå legger ned stedet, svarer Nøkleby.

Økonomidirektør Jacobsen kommenterer Nøklebys kritikk slik:

– Vi satset det vi trodde var realistisk den gangen, og vi trodde vi skulle ha et helt annet studentbesøk. I ettertid kan du si at det har blitt en for stor lekegrind.