Strålende avfall på avveie

Universitetet i Oslo feilsendte radioaktivt avfall. Det er ikke første gang det slurves med farlige stoffer.

Publisert

Det er strenge prosedyrer for håndtering av radioaktivt spesialavfall på Universitetet i Oslo (UiO). Likevel har to esker med den radioaktive isotopen 35S blitt sendt til forbrenning på Klemetsrud sammen med vanlig avfall. Statens Strålevern sier i et brev til UiO at det sannsynligvis har medført ulovlige utslipp av radioaktivitet til omgivelsene.

– Jeg er ikke overrasket. Det er på høy tid med en miljøgjennomgang i hele universitetsmiljøet, sier Kurt Oddekalv, leder i Norges Miljøvernforbund.

Strenge regler

Stoffet 35S skal lagres i spesielle pleksiglass-esker, merkes tydelig og oppbevares på et eget lager for radioaktivt avfall frem til henting. Strålingen stopper i emballasjen og er derfor ikke farlig for dem som håndterer selve esken, men representerer likevel en risikofaktor når den slippes ut i friluft ved forbrenning.

– Statens strålevern ble varslet da saken ble oppdaget. Det skjedde i forbindelse med utarbeidelse av årsrapporten og den siste fingjennomgangen av data som var innhentet fra instituttene. Eget varsel om saken ble sendt til Statens strålevern separat fra årsrapporten, sier Elin Agathe Hult, HMS-ansvarlig ved UiO.

Feilen skjedde i 2011, men ble først oppdaget på vårparten 2012. Universitetet har plikt til å varsle Statens Strålevern skriftlig innen tre dager ved utilsiktet utslipp av radioaktive stoffer til omgivelsene, men det har altså ikke blitt gjort. Strålevernet har nå sendt en anmodning til UiO om å redegjøre for sine varslingsrutiner.

– Det er en grov rutinesvikt at UiO ikke varslet Statens Strålevern umiddelbart etter at feilen ble oppdaget i 2011. Bellona er glade for at Statens Strålevern ber om full gjennomgang av universitetets rutiner når det gjelder varslingsrutiner knyttet til håndtering av radioaktivt avfall, sier Bellona-rådgiver Igor Kudrik.

– For mye slurv

Oddekalv mener universitetene generelt forurenser for mye, og at holdningen til miljøvern er for slapp.

Kurt Oddekalv, leder i Norges Miljøvernforbund.

– Universitetene har blitt overakademisert. Det sitter for mange tenkere der og synser, mens de ikke tar viktige miljøproblemstillinger på alvor.

Dette er ikke første gang at skadelige stoffer kommer på avveie ved UiO. I 2010 ble radioaktive stoffer glemt igjen på en arbeidsbenk i fire dager på Bioteknologisenterets radioaktivitetslab. I 2011 havnet sju mennesker på Legevakten etter lekkasje fra en formalinbeholder i geologibygningen. Det tok over en time før alle studentene fikk beskjed om å evakuere bygget.