Anklaget: Oslo International Bible College ble startet av medlemmer fra pinsemenigheten Regnbuen. Flere personer tilknyttet skolen bekrefter nå anklagene om trusler og trakassering som kom fram i forrige ukes Universitas.

Bekrefter anklagene

Flere kilder hevder at bibelskolen har truet studenter med å bli kastet ut av landet. – Keitete håndtering, sier rektor Finn Henrik Larsen.

I forrige uke skrev Universitas om et brev som retter grove anklager mot ledelsen ved Oslo International Bible College (OIBC), skrevet under på av 70 studenter ved skolen. Studentene skrev ble annet i brevet at de ble «tvunget til tungetale». Universitas har snakket med to personer tilknyttet skolen som bekrefter mye av brevets innhold.

Ifølge personene, som ønsker å være anonyme, skal studentene ha blitt truet av ledelsen. Ledelsen skal ha truet elevene, som kommer fra land over hele verden, med at de ville ta kontakt med Utlendingsdirektoratet (UDI) om å kaste de ut av landet, dersom de ikke gjorde som de ble fortalt.

– De sa at hvis du ikke møter opp nok i kirken, så ville de informere UDI om det, sier den ene av de to kildene.

Rektor ved OIBC, Finn Henrik Larsen, sier skolen har hatt problemer med mye fravær, og at de derfor har funnet det nødvendig å informere studentene om hvilke konsekvenser dette kan få.

– Den ytterste konsekvensen av dette er at studenter kan miste retten til undervisning, og i enkelte tilfeller også retten til opphold. Skolen har funnet det nødvendig å informere enkelte elever om slike konsekvenser. Det har uheldigvis skjedd på en heller keitete måte. Noe vi har beklaget overfor studentene, sier Larsen.

Omstridt brev

Personene vi har snakket med er uenige med Larsens uttalelser i forrige ukes Universitas. Ifølge Larsen fikk studentene som signerte brevet bare lese noen få punkter, før de ble bedt om å skrive under.

Hvorfor skulle noen signere et brev der de ikke kjenner til innholdet? Jeg leste hele brevet og skrev under fordi det som stod der er sant.

Anonym kilde til Universitas.

– Hvorfor skulle noen signere et brev der de ikke kjenner til innholdet? Jeg leste hele brevet og skrev under fordi det som stod der er sant, sier en av Universitas’ kilder.

Begge personene Universitas har snakket med mener studentene visste hva de hadde signert på. Rektor Larsen har imidlertid ikke endret sin oppfatning om brevet.

– Dette strider mot tilbakemeldingene vi har fått fra tidligere studenter. De har sagt til oss at de følte seg presset til å signere brevet, sier Larsen.

Ble sjokkert

Universitas’ kilder forteller at mange av studentene skal ha følt seg lurt til å tro at utdanningen ved OIBC gir studiepoeng som kan brukes på andre skoler. Dette problemet ble også tatt opp i brevet som de 70 studentene signerte.

– De sa til oss mange ganger at studiet gir studiepoeng som kan brukes på andre skoler. Men da en student søkte opptak til en annen skole, fikk han beskjed om at utdannelsen ved OIBC ikke ga studiepoeng. Da vi fikk vite dette ble vi sjokkert.

Ifølge Rektor Finn Henrik Larsen, har ikke OIBC prøvd å villede studentene til å tro at skolen gir poeng som kan brukes på høyskoler eller universiteter. Han mener at de har vært tydelige på å fortelle studentene forskjellen på fagskoler og høyskoler.

– På skolens nettsider har vi forsøkt å kommunisere tydelig at skolen ikke gir studiepoeng. Det kom derfor svært overraskende på administrasjonen at dette var oppfattet annerledes av studentene, skriver Larsen i et svarbrev til NOKUT, der han redegjør for anklagene i brevet.

Dyrt fravær

Ifølge Universitas’ kilder måtte studentene betale 5000 kroner ekstra til skolen, i tillegg til studieavgiften. Studentene skulle få disse pengene tilbakebetalt dersom de hadde godt nok oppmøte.

I sitt svarbrev til NOKUT, skriver rektor Finn Henrik Larsen at pengene var ment som et depositum for bruk av skolens utstyr. Men at det i en periode med høyt fravær ble vurdert å bruke depositumet til å gi studentene bøter for manglende oppmøte.

Ifølge kildene Universitas har vært i kontakt med er det flere som ikke har fått tilbake alle pengene sine, grunnet manglende oppmøte. Skolen har nå avviklet depositumsordningen.