– Trangt nåløye

Kommunikasjonsdirektør i Schibsted, Anders Rikter, er sikker på at det kommer til å være behov for journalister også i framtida.

– Men i en slik omstillingsfase vil det naturlig nok være et trangere nåløye inn i journalistyrket enn i oppgangstider, skriver Rikter i en e-post til Universitas.

– Dette handler mer om utviklingen i mediebransjen generelt over tid. Når lesere går over til digitale plattformer som smarttelefoner og nettbrett så medfører det både færre solgte aviser og færre annonsekroner. Dette inntektsfallet er det veldig krevende å veie opp for. Derfor kuttes det dessverre kostnader i mediehus over store deler av verden, også i Schibsted, skriver han.

Vil du anbefale journalistutdanning til dagens unge?

Elin Ørjasæter

Kommentator og forfatter

– Nei. Mediebransjen er en av de verste å jobbe i dersom man ønsker seg fast jobb. Selve jobben er også sterkt overvurdert. De fleste drømmer om å grave opp store nyhetssaker eller skrive bevegende featurereportasjer, men hverdagen er mange år med kjappe referater og «klipp-saker» før man når så langt. Jeg er glad ingen av ungene mine vil bli journalister. Det er et hundeliv å være journalist for de fleste av dem, men det er ikke så dumt som et springbrett.

Sven Egil Omdal

Journalist og kommentator i Stavanger Aftenblad

– Framtiden vil også trenge journalistikk. Samfunnet kan ikke fungere uten. Min yngste datter begynner i høst på et treårig studium i journalistikk og økonomi i London. Jeg har bedt henne følge ekstra godt med på økonomiforelesningene. Et stadig mer komplisert samfunn vil kreve større kompetanse av journalistene i tillegg til de rent journalistfaglige ferdighetene. Journalistutdanningen bør legges oppå en skikkelig utdanning på andre felt, enten det er økonomi, teknologi, kultur, statsvitenskap eller andre fag.

Per Edgar Kokkvold

Generalsekretær i Norsk Presseforbund

– Ja! Ikke til alle, men til de som har samfunnsinteresse og mener at man kan tjene det samfunnet man lever i. Da er det vanskelig å tenke seg noe viktigere enn journalistikken. Journalistikkstudentene bør også skaffe seg spesialkunnskaper i tillegg til formidlingskunnskaper, men man må ikke tro at dette er et utdøende yrke.

Sidsel Wold

Journalist i NRK

– Selv om det er mye vanskeligere å få jobber nå, trenger landet fremdeles journalister.

Men det er viktig å finne en egen nisje, som for eks å lære seg språk som arabisk eller kinesisk. Det er enda viktigere å ha et stort engasjement, være nysgjerrig og å ha en indre drivkraft. Å ville jobbe med «noe i media» er ikke nok. Ingen som tar journalistutdanning kan regne med jobb i pressen, men de som virkelig vil, og som har talent og er villig til å jobbe hardt, får gode journalistjobber.