NORGES BESTE: Universitetet i Oslo rykker opp åtte plasser til en respektabel 67. plass i verden. FORO: Arkiv

Slik rangeres norske universiteter

Universitetet i Oslo (UiO) nærmer seg topp 50 i verden, men vi har også tre andre universiteter med i topp 500-lista.

Den prestisjetunge Shanghai-rankingen, Academic Ranking of World Universities (ARWU), rangerer verdens 500 beste universiteter hver høst. UiO har hoppet 8 plasser frem på listen, og er nå kåret til verdens 67. beste universitet. Norges Teknisk-Vitenskapelige Universitet (NTNU) i Trondheim og Universitetet i Bergen (UiB) er begge blant verdens 300 beste universiteter, og Universitetet i tromsø (UiT) er også blandt verdens 500 beste universiteter, melder universitetsavisa.no.

Best i Norden

Det er Sverige som er på topp i Norden, med det medisinske universitetet Karolinska Institutet, på en 42. plass. Sammen med Universitetet i København på 44. plass er de Nordens eneste universiteter blant verdens 50 beste. Universitet i Helsinki kommer bak UiO på 73. plass.

USA dominerer

Harvard University i USA er for tiende gang kåret til verdens beste universitet. USA har for øvrig 17 av verdens topp 20 universiteter. Cambridge University i Englandm, som har huset akademiske storheter som Isaac Newton og Charles Darwin er best utenfor USA, og kommer på fjerdeplass.

Viktig med Nobelpris

Shanghai er en utpreget forskningsrangering som ikke direkte ser på noen parametere for undervisningskvalitet, men i stedet på indikatorer for excellence. Nåværende forskere elelr alumni med for eksempel Nobelpris eller Fieldsmedalje, antallet høyt siterte forskere, sammen med mengden artikler publisert i Nature og Science, og det totale antall artikler indeksert i Science Citation Index og Social Science Citation Index legges vekt på. Til slutt regner man institusjonens totale publiseringsomfang delt på vitenskapelig stab.