TRØBBEL: Flittige studenter møter ekstra hindringer før sommerferien. ARKIVFOTO: Sébastian Dahl

Slik rammer streiken deg

Universitet- og høgskolestudenter vil merke endringer i eksamenavviklinger og sensurordninger.

Torsdag morgen ble 25 000 ansatte tatt ut i streik etter at lønnsforhandlingene mellom staten og LO, Unio og YS brøt sammen. Det er første gang på nesten 30 år at statsansatte går ut i en liknende streik.

Tilbudet fra staten om tre prosent reallønnsvekst, altså lønnsvekst minus prisstigning, falt ikke i god jord hos fagforbundene. Kravet skal ligge på rundt 4,2 prosent.

Tannpine

På Universitetet i Oslo (UiO) ble omlag 300 ansatte tatt ut i streik. Tannlegestudentene blir i første omgang en av gruppene som vil merke streiken hardest i sommerinnspurten. Undervisningen for de 250 studentene utgår med øyevlikkelig virkning.

Klinikken ved Det odontologiske fakultet behandler også 450 pasienter, som ikke vil få ordinær behandling under streiken. Eksamensavviklingen og påfølgende sensur kan også bli forsinket dersom streiken blir langvarig. Dette gjelder også det utdanningsvitenskapelige fakultet, skriver UiO på sine hjemmesider.

Stengt opptakstelefon

Enkelte eksamener på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har fått senere innleveringsfrist, hovedsakelig på grunna av skriverproblemer som ikke blir fikset under streiken.

Både opptakstelefonen og studentservice er forløpig stengt, melder HiOA på sine hjemmesider.

Begge lærersteder ber studenter møte opp som normalt, dersom ingen annen informasjon er oppgitt.

Små marginer

Generalsekretær Sigrid Lem i Forskerforbundet mener regjeringen vil lide for manglende samarbeidsvilje.

– Dette vil helt klart koste. Regjeringen har også et bondeopprør mot seg, som er en annen kjernegruppe for regjeringen. Og bøndene fikk et bedre tilbud enn oss, sier Lem, i følge forbundets egne hjemmesider.

NRK melder fredag at beløpet er partene er uenige om utgjør omlag 1200 kroner i året for eksempelvis lærere, politimenn og barenhageansatte som har en årsinntekt på omlag 400.000. Dersom et vanlig skattetrekk er 36 prosent utgjør dette bare 3 kroner dagen, i følge samme kanal. Likevel står begge partene på sitt.

– Komplett uforståelig. Det er en særdeles spesiell situasjon ett år før valget, sier Arne Johannessen, forhandlingsleder for Unio i Staten, til Aftenposten.