Slakter SiOs personalpolitikk

Tillitsvalgte i SiO har i tid vært misfornøyde med ledelsen. Nå tar de bladet fra munnet.

Lisbeth Østensen har jobbet i Akademika siden 1994. Hun har tidligere vært leder i Norsk Tjenestemannslag (NTL) avdeling Studentsamskipnaden i Oslo (SiO). Nå feller hun en streng dom over samskipnadens ledelse.

Ansatte mistrives og blir frustrerte, og lojaliteten til SiO synker.

Lisbeth Østensen, ansatt i Akademika og tidligere leder av NTL SiO

– Det finnes ikke noe personalpolitikk i SiO. Mellomlederne mangler kompetanse. Dette fører til at ansatte mistrives og blir frustrerte, og lojaliteten synker, sier Østensen.

– Vi ser nå at mange slutter og kompetansen forsvinner ut av SiO.

Østensen viser Universitas en lønnsliste hvor det framgår at ansatte i SiO Kafeene i gjennomsnitt tjener 305 000 kr i året. Noen ansatte har en årslønn ned mot 265 000 kr.

– I kafeene tvinges de ansatte til å ta fri uten lønn i romjula. Da er det mange som får pengeproblemer i januar, sier Østensen.

Nåværende leder av NTL SiO, Ingrid Windsland, påpeker at også sommermånedene kan bli problematiske for SiO-ansatte.

– Hvis man blir langtidssykemeldt eller tar ut fødselspermisjon, får ikke de ansatte feriepenger og feriedager. Dette er rettigheter som nesten alle andre bedrifter i Norge gir sine ansatte, fortviler Windsland.

– Noen SiO-ansatte har opplevd å få fem-seks tusen kroner å leve på i sommermånedene. Dette blir ekstra vanskelig når vi i utgangspunktet har så lav lønn i SiO, sier hun.

Mister goder

Windsland representerer omlag 400 ansatte i blant annet Studentidretten, Akademika og SiO Kafeene. Hun ser flere tegn på at arbeidsmiljøet i SiO stadig blir verre.

– Folk går lei, flere vil slutte. Vi får flere personalsaker og høyere sykefravær, sier Windsland.

Hun tror dette blant annet kan skyldes at SiO-ansatte den siste tiden har mistet flere ansattfordeler.

– Sakte men sikkert forsvinner alt av godene for oss SiO-ansatte. I barnehagene har de mista fem fridager. Sommerfesten er tatt bort, og de som har jobba 25 år i SiO, får ikke lenger gullklokke. Dette har stor symbolverdi, sier Windsland.

– I tillegg har vi mista flyttedagene, som gjør at ansatte blir nødt til å flytte i ferien, legger hun til. Windsland mener også at SiO generelt har for få ansatte.

– Derfor har vi ikke kapasitet til å gi den servicen studentene fortjener. Vi savner vilje til å investere i ansatte, sier hun.

Arrogant ledelse

De tillitsvalgte har flere ganger vært i møte med ledelsen om arbeidsforholdene i SiO. Under ett av møtene skal administrerende direktør i SiO, Lisbeth Dyrberg, har kommet med en uttalelse som ikke falt i særlig god jord hos de SiO-tillitsvalgte.

– Dyrberg sa at det ikke skal lønne seg å jobbe lenge i SiO. Dette er arrogant av SiO-direktøren. Hun bør verdsette høyere de som har gitt så mye av livet sitt til SiO, sier Østensen, og får støtte av nåværende leder Windsland.

– Dette er trist. Folk begynner å jobbe i SiO fordi de brenner for studentvelferd, ikke for å bli rike. Det er en ukultur hos ledelsen når de ikke verdsetter at ansatte er lojale, sier Windsland.

Kommunikasjonsdirektør i SiO, Nina Langeland, sier til Universitas at SiO-ledelsen ikke finner det naturlig å kommentere disse påstandene ettersom det pågår forhandlinger om et lønnsoppgjør mellom SiO-ansatte og SiO som arbeidsgiver.