Frykter budsjettkutt

Fredag den trettende legges revidert statsbudsjett frem. Studentorganisasjoner, Universitetet i Oslo og opposisjonspolitikere venter i spenning på om finansminister Per-Kristian Foss (H) vil bringe ulykke.

Tirsdag hersket det stor usikkerhet og spenning om hvilke – om noen – endringer ville bli gjort for høyere utdanning i revidert statsbudsjett.

FRYKTER KUTT: Jørn Henriksen i Norsk Studentunion håper regjeringen ikke vil våge å kutte i penger til studentsaker i et valgår.

– Vi regner ikke med at det blir noen store endringer. I verste fall kan det bli en del kutt. Men det er valgår, så det spørs om de tør å kutte noe, sier Jørn Henriksen, leder i Norsk Studentunion.

Henriksen er ikke den eneste som er usikker.

– Vi vet ingenting ennå, men vi har ikke vært godt vant de siste årene i forhold til revidert statsbudsjett, sier Lisbeth Dyrberg, direktør i Studentsamskipnaden i Oslo.

Det er ingen hemmelighet at flere opposisjonspolitikere i Utdannings- og forskningskomitéen (UFK) på Stortinget har vært misfornøyde med statsbudsjettet. Vidar Bjørnstad (Ap) har tidligere omtalt statsbudsjettet som et «Svært svakt utdanningsbudsjett», og venter ingen større endringer på fredag.

– Jeg ville blitt forbauset dersom denne regjeringen, med erfaring fra tidligere budsjetter, skulle komme med forbedringer for studentene.

Leder i UFK, Rolf Reikvam (SV), deler ikke NSUs frykt for kutt i budsjettet, men har et klart ønske:

– Jeg skulle ønske at departementet tok tak i utstyrsbehovet for forskning allerede nå. Det burde de klare.

Universitetsdirektør Hanne Harlem deler Reikvams

ønske:

– Det hadde også vært stilig

om man

(Regjeringen, journ. anm.) økte bevilgningene til forskning kraftig. Det hadde vært oppmuntrende om man mente i praksis det som ble sagt i forskningsmeldingen. Vi ønsker oss også penger til IFI2, det nye informatikkbygget i Gaustadbekkdalen, men sjansene for at det kommer i revidert statsbudsjett er vel små.

Verken Ine Marie Eriksen (H) i Stortingets utdanningskomité eller politisk ledelse i utdannings- og forskningsdepartementet kunne tirsdag avsløre noe om hva studentene kunne forvente seg av endringer i regjeringens reviderte statsbudsjett.

Pressekonferansen om revidert statsbudsjett vil bli overført direkte på internett: www.statsbudsjettet.dep.no fredag 13. mai klokka 12.15.