FINANSAKROBATER: Et av forslagene om bruk av Hafslund-millionene var faktisk å kjøpe aksjer i, ja nettopp Hafslund.

Her ville ikke SiO bruke Hafslund-millionene

Lavere leie, gratis klesvask og investering i Hafslund-aksjer er noen av forslagene SiO-ledelsen valgte bort.

HJULEAFTEN:Studentene ønsker seg sykkeldusjer, men SiO-ledelsen vender det døve øret til.

Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) fikk 20 millioner kroner av Hafslund etter den mye omtalte strøm-saken, der beboere i SiOs studentboliger ble overfakturert.

SiO visste ikke hva de skulle gjøre med alle pengene, så de arrangerte en idédugnad for å bruke dem opp.

Universitas skrev i forrige uke at 12,6 millioner kroner ble brukt på tilbakebetaling og oppgradering av SiO-bygget- og barnehagene. Resten av pengene, 7, 4 millioner kroner, kunne studentene med de beste idéene bestemme hva som skulle forbedres. Her kan du lese forslagene som ikke blir realisert.

Dyrt å bo, dyrt å vaske

Av de 182 forslagene som kom inn, var det til sammen 15 som dreide seg om gratis eller billigere klesvask, der det ene forslaget hadde den enkle begrunnelsen «dyrt å vaske».

Det var også seks forslag om å bruke Hafslund-millionene på nye studentboliger, og seks forslag om redusering av bokostnader og husleie.

Bygningsbiologi og energijegere

Forslaget om å sette opp byttestasjoner- og butikker ble heller ikke satt i gang. Studenter ville ha et sted å skaffe og kaste billige møbler og ting og tang i forbindelse med flytting.

Det kom også inn et forslag om bygningsbiologi. Forslaget handlet om at en bygningsbiolog skal gå gjennom boligene, og alle vaktmestre skal kurses i bygningsbiologi. Dette gikk heller ikke gjennom.

En annen idé var å investere alle 7,4 millionene i Haflsund-aksjer, et annet å utnevne studenter til energijegere og miljøambassadører. Ingen av disse forslagene var populære blant SiOs ledelse.

Dusj og askebegere:

Det var også flere forslag som ville utgjort en forskjell i mindre skala; å sette opp en sykkeldusj, og å kjøpe bordtennisbord og utegriller. Forslagene kom fra en som ville at flere skulle utnytte grøntområdene rundt studentboligene.

En gammel traver forsøkte også å få SiO til å utbetale pengene til de som har bodd lengst i studentboligene.