TAPER PENGER: - Det er svært viktig å ha en studentstyrt bokhandel, sier Geir Helge Espedalen. Akademika har i 2011 gått med millionunderskudd for å sikre sin plass i bokmarkedet.

15 millioner i underskudd for Akademika

Bakrusen etter to fusjoner i 2011 kom i form av et underskudd på 15,4 millioner for Akademika. Bokbransjen er hardere enn noen gang.

– Vi har hatt betydelige omlegginger av logistikksystemer, vi har foretatt fusjoner, og dette har ført til kostnader som har bidratt til underskuddet. Vi er også i en bransje i stor endring, og konkurransen er hardere enn noen gang, sier administrerende direktør i Akademika, Geir Helge Espedalen.

Ifølge Espedalen er det et tøffere marked enn noensinne, og for at Akademika skal holde seg konkurransedyktig, må de tilpasse seg. I 2011 gikk bokhandlerkjeden med 15,4 millioner kroner i underskudd. Store deler av underskuddet kommer fra kostnadene knyttet til Akademikas fusjon med Studentsamskipnaden i Trondheims (SiT) studentstyrte bokhandel SiT Tapir og bokforhandleren Penelope. Espedalen mener at sammenslåingene likevel har kommet studentene til gode.

– Vi syntes det var viktig i forhold til studentene å foreta disse fusjonene, med tanke på at konkurransen i bransjen er større enn noen gang.

Må senke prisene

Vi har måttet senke prisen på bøker for å holde oss konkurransedyktige.

Geir Helge Espedalen, administrerende direktør i Akademika AS

– Underskuddet kommer fra en sammensatt situasjon. Bransjen vår er i endring, og konkurransen er større enn noen gang. Vi har måttet senke prisen på bøker for å holde oss konkurransedyktige, sier Espedalen.

En annen del av underskuddet kommer fra en nedgang i bruttofortjenesten, altså at Akademika har tjent mindre penger på boksalg. Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) eier 60 prosent av Akademika, noe som gjør bedriften til en studenteid bokhandlerkjede. Espedalen mener at alle grep som ble tatt i 2011 var for å opprettholde driften av Akademika som studentstyrt bokhandel.

– Vi er svært opptatt av å ha en studentstyrt bokhandel, og for at Akademika skal kunne fortsette driften slik har vi måttet senke prisene og foreta fusjonen, for å holde Akademika konkurransedyktig, sier Espedalen.

Han mener at Akademika må jobbe hardt fremover i 2012, for å hevde seg i det stadig konkurransepregede markedet.

– Fremover må vi må kjempe for hver kunde og for å holde oss oppe i konkurransesituasjonen.

– Ikke overrasket

Som største eier har SiO fulgt situasjonen tett.

– Vi er ikke overrasket over at Akademika gikk i underskudd i 2011, det var jo et krevende år med to fusjoner, sier styreleder for Studentsamskipnaden i Oslo, Marianne Rustberggaard.

Hun mener at det er forventet at Akademika gikk med underskudd i 2011, og er ikke bekymret, men håper på en positiv utvikling fremover.

– Det er naturlig at det er underskudd i et år som 2011. Som eiere håper vi jo at det snur nå, basert på de grepene som er tatt i Akademika, sier Rustberggaard.

Kan bli nye underskudd

Styret var også klare over at Akademika kom til å gå med underskudd i 2011, men hun mener det var vanskelig å forutse det nøyaktige omfanget.

– Det er et komplekst bilde. Man følger særlig med i situasjoner som denne. Det er litt vanskelig å si noe om vi hadde forventet dette eller ikke. Vi fikk signaler om at det kanskje skulle skje, sier Rustberggaard, og legger til:

– Det jeg kan si er at hovedstyret var kjent med at Akademika kom til å gå i underskudd i 2011.

Hun er enig med Espedalen i at det var nødvendige grep som måtte tas for Akademikas del. Hun ser likevel positivt mot fremtiden.

– Jeg håper Akademika unngår underskudd i år, men de har gjort investeringer med langsiktige virkninger, så det er ikke sikkert. Jeg tror uansett at vi er tjent med Akademika som en studentstyrt bokhandel slik den er i dag, sier hun.