NYVALGTE:Det nye arbeidsutvalget til NSO vil fortsette kampen for å gjenreise heltidsstudenten. FOTO: NSO/Elizabeth Schei

Disse skal styre student-Norge

Etter et utrolig jevnt valg stakk Øyvind Berdal av med seieren og blir ny NSO-leder. Han vil jobbe hardt for å gjenreise heltidsstudenten.

Det nye arbeidsutvalget i NSO

• Leder: Øyvind Berdal, Alder: 24, studerer ved Universitet i Agder (UiA) og er fra Kristiansand
  • Nestleder: André Almås Christiansen, Alder: 25, studerer ved NTNU og er fra Helgeroa.
  • Fagpolitisk ansvarlig: Nils Magne Killingberg. Alder: 25, studerer ved Høyskolen i Sør-Trøndelag (HiST) og er fra Trondheim.
  • Fagpolitisk ansvarlig: Trine Oftedal. Alder: 23, studerer ved Universitetet i Stavanger(UiS) og er fra Trondheim.
  • Velferds‐og likestillingsansvarlig: Jorid Martinsen. Alder: 26, studerer ved Universitetet i Bergen (UiB) og er fra Hønefoss.
  • Internasjonalt ansvarlig: Erin Nordal. Alder: 23, studerer ved Universitetet i Bergen (UiB) og er fra Minneapolis i Minnesota, bor i Bergen.

Med 98 mot 94 stemmer var det såvidt Øyvind Berdal stakk av med seieren over motkandidat Daniel Massie, i kampen om å bli ny leder for Norsk Studentorganisasjon (NSO).

– Jeg er veldig stolt over å ha fått denne tilliten. Nå blir det en svært spennende tid fram mot stortingsvalget 2013 og vi skal jobbe knallhardt for at studentene skal prege valgkampen, sier Berdal i en pressemelding.

– Sett på meg selv som underdog

24-åringen studerer ved Universitetet i Agder, og har ikke vært en del av det nåværende arbeidsutvalget i NSO, i motsetning Daniel Massie, som har vært internasjonalt ansvarlig.

– Jeg har sett på meg selv som en underdog. Daniel Massie er rutinert og vet hva det går i. Samtidig er det mange som vil ha inn nytt blod, sier Berdal til Universitas.

Han er lokalleder i Studentorganisasjonen i Agder (StA) og med i landsstyret i NSO.

Forskjellige visjoner

Daniel Massie sier de har hatt forskjellige tilnærminger i valgkampen.

– Visjonene våre har vært forskjellige. Øyvind har jobbet mest for nærhet til medlemslagene, mens jeg har vært mer opptatt av NSOs synlighet i media, sier han.

Berdal mener gjenreisingen av heltidsstudenten må stå høyt på dagsordenen.

– Heltidsstudenten er viktig. Det er samfunnsøkonomisk lønnsomt studentene kommer seg gjennom utdanningen og ikke faller fra, sier den nye lederen.

I studentenes krav til politiske prioriteringer til Stortingsvalget neste år er en økning i studiestøtten til 1,5 ganger grunnbeløpet i folketrygden, det vil si i underkant av 120 000 kroner i året. Hvis NSO får det slik de vil, skal dette utbetales over 11 måneder og låneandelen skal reduseres til 40 prosent.