EN REAL FEST: Realistlista feirer med champagne og pølser etter valgseieren torsdag.

Realistboom på Blindern

Realistlista fikk størst oppslutning i årets rekordvalg. Nå vil de gjøre realister av humanister og samfunnsvitere.

Resultater ved Studentvalget 2012 med endring i prosentpoeng fra 2011:

• Realistlista: 20.7 % - 6 mandater (+7.1 %)
  • Venstrealliansen: 20.0 % - 5 mandater (+2 %)
  • Sosialdemokratene: 15.5 % - 4 mandater (-2.8 %)
  • Samfunnsviterlista: 13.2 % - 4 mandater (+3.5%)
  • Humanistisk fakultet: 10.4 % - 3 mandater (-2.8%)
  • Liberal Liste: 10.3 % - 3 mandater (+1.4%)
  • Blå Liste: 9.9 % - 3 mandater (-4%)
  • Kilde: Studentparlamentet ved UiO

Årets valg til Studentparlamentet (SP) ved Universitetet i Oslo (UiO) er over. Med 20.7 prosent av stemmene og seks mandater i parlamentet er det Realistlista som har størst grunn til å juble.

– I kveld er planen å feire. Det er første gang en ikke-politisk liste har vunnet så lenge jeg har vært med, sier Stian Lågstad, leder for Realistlista.

Hvorfor gjorde dere det så bra i år?

– Vi har fått gjennom konkrete saker i året som er gått, som for eksempel oppussing av auditorier i Vilhelm Bjerknes hus, opplyst gangsti mellom Forskningsparken og Domus Athletica, samt utvidede åpningstider på Universitetet, sier Lågstad.

Realistlista mener innsatsen for å få gjennom saker i året som gikk var avgjørende.

Rekordhøy valgdeltakelse

Årets valg viser et rekordhøyt engasjement blant universitetsstudentene. 18 prosent oppslutning er ny rekord. Ved forrige års studentvalg var tilsvarende tall 16.4 prosent.

Knut Ulsrud, valgansvarlig, mener oppslutningen er et resultat av hardt arbeid.

Oppslutningen i valget gjenspeiler innsatsen til listene

Knut Ulsrud, valgansvarlig i Studentparlamentet ved UiO

– Oppslutningen i valget gjenspeiler innsatsen til listene, sier han.

– Det er den høyeste valgdeltakelsen på UiO i nyere tid. Jeg tror det kommer av at studentene ser at saker gjennomføres og at stemmene deres har relevans, mener Ulsrud.

Blå dag for de konservative

Valgets taper ble Blå Liste med litt under ti prosent oppslutning. Leder for Blå Liste, Morten Bakke Kristoffersen, er skuffet over resultatene.

– Vi har nok ikke vært så på topp som vi ville i året som var. Det at vi mobiliserte for dårlig er en grunn til resultatet. Universitetet er jo rødt i utgangspunktet, så når vi ikke får tak i

studenter som stemmer blått på jussen og til en viss grad på SV, går det som nå, sukker Bakke Kristoffersen.

Han mener at de er nødt til å synliggjøre seg mer utenom selve valgkampen.

– Vi må være mer til stede i året som kommer og være med i valguka. Studentene vil bry seg, men jeg tror de blir lei av at alt presset er på én uke, og så er det ikke valgkamp før neste år igjen. Vi må være mer synlige resten av året for å øke valgdeltakelsen.

Vil ha realfag for ikke-realister

Som vinner av valget er Realistlista i førersetet. Blant prioriteringene står det blant annet å gjøre realfag mer tilgjengelig. Ønsket er altså at universitetet må tilby flere realfagsemner som alle studenter ved UiO kan ta.

– I året som kommer skal vi jobbe for å få til «mykere» realfag, så studentene på Humanistisk fakultet og Samfunnsvitenskapelig fakultet også kan prøve seg, for eksempel i en 40-gruppe. Dessuten vil vi få bygget et «Life Sciences»-bygg, sier Lågstad.