MÅ KUTTE: Direktør Ann Elisabeth Wedø og rektor Kari Toverud Jensen må spare inn millionunderskudd ved Fakultetet for helsefag i årene som kommer. Bildet er tatt ved et styremøte tidligere i år.

Må kutte etter millionunderskudd

Helsefagene ved Høgskolen i Oslo og Akershus må kutte millioner av kroner etter at de pådro seg store underskudd i 2010 og 2011.

I fjor gikk Fakultet for helsefag ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) med 10,5 millioner kroner i underskudd. I tillegg kommer et underskudd på 6,6 millioner kroner fra året før. Dette utgjør til sammen 17,1 millioner kroner som fakultetet må spare inn i løpet av de neste fem årene.

– Underskuddene er opparbeidet ved avdeling for helsefag på det som tidligere var Høgskolen i Oslo (HiO), sier direktør ved HiOA, Ann Elisabeth Wedø.

Høgskoledirektøren kan ikke tydelig gjøre rede for hva underskuddene fra helsefagene har kommet av.

– Det er ulike faktorer som spiller inn, blant annet at det har vært lavere opptak og gjennomstrømming av studenter enn beregnet, og at disponeringen av ressursene har medført et høyere kostnadsnivå enn det den økonomiske rammen har gitt rom for, sier Wedø.

Ingen ekstra penger

– I løpet av våren legger vi en plan for hvordan HiOA skal dekke inn underskuddet i løpet av de neste fem årene, sier Wedø.

Det er helsefagene som har skylda for underskuddene, og som må ta regningen.

Det vil ikke bevilges ekstra penger til å dekke inn underskuddene.

Ann Elisabeth Wedø, direktør ved HiOA

– De øvrige enhetene har en økonomi i balanse, så dette omfatter instituttene i «gamle» avdeling for helsefag ved HiO. Det vil ikke bevilges ekstra penger til å dekke inn underskuddene, sier Høgskoledirektøren.

– Hva vil innsparingene ha å si for studentene?

– Målsettingen er at undervisningen skal ha en kvalitet og et omfang som gir god kvalitet. Foreløpige analyser tyder på at vi ligger på riktig nivå i forhold til tid til undervisning, sier Wedø.

Åpne om underskudd

– Vi har lenge visst at fakultetet gikk med underskudd, noe de har vært åpne om overfor oss. Samtidig har de involvert studentene hele veien for å finne gode løsninger, sier leder for Studentenes Fakultetsråd for Helsefag, Jan Marius Kristiansen.

– Hva tenker du om at fakultetet må spare inn 17,1 millioner kroner de neste fem årene?

– Jeg tror det fører til at man må være mer bevisst rundt hva man bruker penger på, noe som i og for seg kan være positivt. For hver enkelt student kan det hende at det går utover oppfølgningen de får, noe som vil være negativt.