VIL IKKE KLAGE: Politistudentene ønsker ikke å være noen sutrekopper som klager over at de ikke får jobb.

Lyse jobbutsikter for politistudentene

Dagens politistudenter kan gå en lys fremtid i møte. Regjeringen har lovet 2800 nye stillinger til Politiet innen 2020.

Støtt og stadig kan vi lese om politistudenter som er bekymret for fremtidige jobbutsikter. Dagsavisen 13.10.2011 opplyste om at 81 av 347 politistudenter i fjorårets kull som besto eksamen sto uten jobb i politiet. Nå er det likevel mye som tyder på at årets kull går en tryggere tid i møte.

Gunn Hege Høgberg, leder for studentene i Politiets Fellesforbund (PF), forteller at sånn som situasjonene er i dag har de ledige stillinger å søke på kontra samme tid i fjor.

Vi ønsker ikke å være noen sutrekopper som klager over at vi ikke får jobb.

Gunn Hege Høgberg, leder for studentene i Politiets Fellesforbund

– Vi har også fått signaler på at flere distrikter skal lyse ut stillinger. Dette er selvsagt positivt, og vi ønsker ikke å være noen sutrekopper som klager over at vi ikke får jobb.

Hun sier videre at det ikke er til å legge skjul på at det er problemer som venter de uteksaminerte studentene.

– Når de omlag 200 nyopprettede faste stillingene blir lyst ut, (distriktene er pålagt å lyse ut disse for å få penger), kan andre vikariater/stillinger bli holdt ledig. Dette til tross for at distriktene skriker etter mannskap, men som på grunn av IKT-utbyggingen må spare penger der de kan.

Følger utviklingen tett

Dette er blant annet noe av det PF ønsker å forebygge og Høgberg er optimistisk. Hun sier at justisminister Grete Faremo er tydelig på at de som er nyutdannede skal inn i etaten, men at dette vil ta noe tid på grunn av store kull.

– Vi håper på at hun holder ord, og vi følger tett med på utviklingen. Skulle det vise seg at vi får en tørke nærmere juletider er det større grunn til å bli bekymret, og da må vi legge større press på Regjeringen og justisministeren.

Positiv utvikling

Arne Johannessen, leder i Politiets Fellesforbund, mener utviklingen er positiv, men forklarer at de står ovenfor to problemer når det gjelder uteksaminerte politistudenter.

– På grunn av innvesteringer innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi er det mange politidistrikt som ikke har råd til å lyse ut nye stillinger når tjenestemenn går av med pensjon.

Per i dag er de øremerkede midlene beregnet til ca. 200 nye stillinger innen 2012 forteller Johannessen.

– 2011 var hakket bedre enn fjoråret. Regjeringen mener alvor. Alle skal i jobb og utviklingen er positiv. I 2005 ble det utdannet 240 mens i 2011/2012 ble det utdannet 720 politihøgskolestudenter.