GET REAL:Alskens holdningskampanjer og motivasjonskjør for å få ungdom til å velge realfag ser endelig ut til å virke. ARKIVFOTO: BRIAN OLGUIN

Her er studiene med størst søknadsøkning

Som vanlig er det flest kvinner som søker høyere utdanning. Men i år er det teknologiske fag som har størst økning i antall søkere, med en oppgang på 20 prosent fra i fjor, viser ferske tall fra Samordna Opptak.

Kanskje er det de gode lønnsutsiktene, eller det gode arbeidsmarkedet for kandidater med realfaglig bakgrunn som gjør at så mange søker seg til teknologiske fag. Det er i hvert fall sikkert at studieområdet har hatt en massiv økning i antall søkere siden fjoråret.

– Dette er meget gledelig, ikke minst fordi arbeidslivet har så stort behov for teknologisk kompetanse framover. Det tyder på at regjeringens satsing på realfag og teknologi virker, sier

kunnskapsminister Kristin Halvorsen i en pressemelding.

Etter teknologiske fag følger pedagogiske fag med 14 prosent, jus med 11,8 prosent, og lærer med 11,7 prosents økning i antall søkere, viser tall Samordna Opptak har publisert i dag.

Høyest antall noensinne

Totalt har 115 764 personer søkt høyere utdanning. Det er 6,6 prosent flere enn i 2011, og er det høyeste antall søkere noen gang.

– Økningen er større enn det veksten i ungdomskullene skulle tilsi, og det er heller ingen nye læresteder eller studier som kan forklare den store økningen. Det ser ut til at det er en økt interesse for høyere utdanning i befolkningen, sier Bente Ringlund Bunæs, daglig leder i Samordna opptak.

Men selv om det er en relativt stor økning i søkermassen påvirker ikke dette kjønnsfordelingen. I 2012 er 59,2 prosent av søkerne kvinner, mot 59,4 prosent i 2011.

Halvorsen er fornøyd med økningen i antall søkere.

– Institusjonene har de senere årene gjort en kjempejobb med å opprette studieplasser på de mest etterspurte studiene og ta i mot flere søkere. Dimensjonering av studietilbudene blir en ennå større utfordring i år, og det er klart at regjeringen nå må se hvordan vi sammen med institusjonene kan bidra til økt studiekapasitet og bygg som har nok kapasitet.

Nest beste år for BI

Handelshøyskolen BI opplever i år sitt nest beste søkertall noensinne totalt sett. Siviløkonomstudiet på Master of Science opplever en økning i søkermassen til studiet på 29, 2 prosent. På bachelornivå er det eiendomsmeglerstudiet som opplever størst vekst.

– I følge Statistisk sentralbyrå vil etterspørselen etter økonomisk kompetansen øke kraftig i årene fremover. Studenter som søker seg til økonomiske og administrative fag gjør et klokt valg, sier rektor ved Handelshøyskolen BI, Tom Colbjørnsen, i en pressemelding.

Vil bli lærere

De siste tre årene har Kunnskapsdepartementet og samarbeidspartnere gjennomført omfattende kampanjer for å få flere interessert i læreryrket. I løpet av kampanjeperioden har antall førstevalgssøkere til lærerutdanningene økt med godt over 50 % (2008-2012), står det i pressemeldingen.

– Dette er et fantastisk resultat. Det viser at læreryrket nå er mer attraktivt blant ungdom enn på lenge. I år har vi 2351 flere førstevalgssøkere til lærerutdanning enn vi hadde i 2008. Fra i fjor til i år øker søkningen til de nye lærerutdanningene med ca 7,5 prosent, sier statsråden.