Investerer studentpenger i eget firma

Studentpolitikerne på Høyskolen i Buskerud har vedtatt å kjøpe aksjer i sitt eget konsulentfirma. – Inhabilitetslampene lyser rødt, mener BI-ekspert.

Kunnandi

• Konsulentselskap drevet av HiBu-studenter
  • Utviklet høsten 2011 av masterstudenter på Hønefoss, med bistand fra ansatte ved Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap, HiBu.
  • Blir aksjeselskap våren 2012, med stiftelsesmøte 11. april. Saken ble behandlet i HiBus styre 29. mars.
  • Både Studentparlamentet og Høgskolen i Buskerud har vedtatt å investere 15 000 kroner i aksjeposter i bedriften.

Studentparlamentet i Buskerud (SPiB) vedtok å investere 15 000 kroner i aksjer i studentbedriften og konsulentselskapet Kunnandi. Det skjedde på et parlamentsmøte i forbindelse med organets årsmøte i mars. Fem av nitten som var på møtet var ansatt i bedriften. Lederen for studentparlamentet, Frank Jonny Idland, er nylig blitt utnevnt til ny utviklingsansvarlig i bedriften. Samtidig er fire av de øvrige studentpolitikerne som var til stede på møtet hvor vedtaket ble fattet, konsulenter i selskapet. Hvorvidt studentpolitikerne vurderte sin habilitet i saken, vites ikke.

Inhabilitetsspørsmål

Det høres ut som inhabilitetslampene lyser rødt i denne saken.

Morten Lund, lektor ved Institutt for regnskap, revisjon og jus på BI

– Det høres ut som inhabilitetslampene lyser rødt i denne saken. Selv om de ansatte i bedriften var i mindretall på møtet, var de til stede og kunne argumentere for utfallet. Hvis de stemmende først er inhabile, vil vedtaket måtte kjennes ugyldig, sier Tom Lund, lektor ved Institutt for regnskap, revisjon og jus på Handelshøyskolen BI.

Han presiserer at han ikke kjenner til SPiBs retningslinjer for inhabilitetsspørsmål, men at hvis de følger samme mal som forvaltningsrett og selskapsrett, vil det være naturlig å stille spørsmålstegn ved studentpolitikernes habilitet.

Studentenes beste

I følge Kunnandis egne nettsider, er formålet med bedriften å fremme jobbmulighetene til studenter ved Høgskolen i Buskerud, ved at de får benytte sine teoretiske ferdigheter på konkrete problemstillinger, samt nettverksbygging gjennom oppdrag fra næringslivet.

Argumentet som dermed kan rettferdiggjøre SPiBs investering, er at bedriftens formål fremmer interessene til alle studentene ved Høgskolen i Buskerud (HiBU). Bedriften har per i dag 30 konsulenter, i følge deres egen nettside.

Tyst som i graven

Universitas har ikke lyktes i å få hverken Idland eller noen av de andre studentpolitikerne som fattet vedtaket, til å kommentere saken. SPiB har heller ikke villet kommentere hvorvidt de ansatte i Kunnandi stemte over vedtaket eller ikke.

HiBu har også vedtatt å investere 15 000 kroner i Kunnandi, med midler som tas fra høyskolens virksomhetskapital. Ledelsen ved HiBu henviser til styresaken hvor høyskolens investering ble behandlet, uten ytterligere kommentar.