JOBBER MED SAKEN: Universitetsdirektør Gunn-Elin Bjørneboe sier at UiO jobbet med å forbedre varslingsrutinene allerede før de fikk brev fra tilsynet. Hun mener dagens rutiner er tilfredsstillende, men innrømmer at det er rom for forbedring.

Må svare etter mobbeavsløring

UiO ignorerer varsler om mobbing og trakassering, avslørte Universitas i fjor høst. Nå krever Arbeidstilsynet svar fra UiO-ledelsen.

Dette er saken:

- Læringsmiljøutvalget ved Universitetet i Oslo (UiO) gjennomførte våren 2011 en rapport som testet varslingssystemet ved UiOs åtte forskjellige fakulteter.

- Resultatet av testen viste at bare ett av disse åtte fakultetene innfridde kravene UiO selv har satt som standard for varslingsrutiner.

- Universitas’ sak fra 9. november 2011, som omhandlet rapporten, fanget Arbeidstilsynets oppmerksomhet, som videre besluttet å gå UiOs varslingsrutiner etter i sømmene.

- 30. mars 2012 sendte Arbeidstilsynet brev til UiO og Studentparlamentet ved universitetet med anmodning om å få innsyn i universitetets varslingsrutiner, på bakgrunn av Universitas’ sak.

- Svarfristen for UiO er satt til 15. juni.

I høst meldte Universitas at varslingsrutinene ved Universitetet i Oslo (UiO), som er satt til å beskytte studentene mot maktmisbruk, mobbing og trakassering, ikke holder den standarden universitetet selv hevder å følge. Bare ett av åtte fakulteter ved UiO viste seg å følge varslingssystemet som skal sikre et akseptabelt læringsmilø for studentene.

BOLDArbeidstilsynet har nå, på bakgrunn av Universitas-saken, besluttet å undersøke læringsmiljøet ved UiO nærmere, og krever opplysninger om UiOs varslingsrutiner. BOLDSLUTT

Ekstraordinært brev

Rett før påske sendte Arbeidstilsynet brev til UiO og Studentparlamentet ved UiO med krav om opplysninger om Universitetets varslingsrutiner.

BOLD- Det er første gang, så vidt jeg vet, at vi sender noe slikt til en utdanningsinstitusjon, forteller tilsynsleder Morten Kjerstad Larsen.BOLDSLUTT

– Det at dere nå er på saken – en sak dere vanligvis ikke ser på som innenfor deres virkeområde – viser det at det mangler et organ på universitetet som kan ta seg av slikt?

– Det er det for tidlig å si noe om, men det er noe vi i Arbeidstilsynet antar at Universitetet vil redegjøre for i sitt svar til oss.

– Hva går brevet helt konkret ut på?

– Det er en innhenting av informasjon om UiOs varslings- og konfliktløsningsrutiner. Vi har ingen grunn til å tro at vi ikke kommer til å få denne informasjonen, men vi kan bruke kraftigere midler om de ikke gir oss den, forteller Larsen.

Reviderer varslingssystem

– UiO kommer til å svare på Arbeidstilsynets spørsmål innen fristen 15. juni, og vi vil for øvrig nevne at UiO er godt i gang med å revidere rutiner for oppfølging av klager på læringsmiljøet. En gjennomgang og videreutvikling av UiOs innmeldingssystem skal være gjennomført innen sommeren 2012, forteller universitetsdirektør Gunn-Elin Bjørneboe.

– Hva tenker du om at Arbeidstilsynet ser seg nødt til å se på varslingsrutinene til UiO?

– UiO er svært opptatt av studentenes læringsmiljø, og positive til at Arbeidstilsynet følger opp det ansvaret de etter loven har i forhold til læringsmiljøet. Når det er sagt vil vi presisere at våre varslingsrutiner er tilfredsstillende, men at vi som sagt er godt i gang med å revidere rutinene for oppfølging av læringsmiljøet.

– Universitas har i det siste hatt flere saker om studenter som føler de ikke har blitt tatt seriøst etter å ha varslet om uregelmessigheter. Er det problemer med varslingsrutinene på UiO?

– Vi tar studentene på alvor og er opptatt av at det ikke skal være vanskelig å si i fra om kritikkverdige forhold. Vi mener, som nevnt, at våre rutiner er tilfredsstillende, men ser at det er potensial for forbedringer og vi er i ferd med å foreta en generell gjennomgang av rutinene på området.

– Rutinene har mangler

At dagens klage- og varslingssystem ved UiO er tilfredsstillende, er Jørgen Traasdahl, studie- og forskningsansvarlig ved UiOs studentparlament ikke enig i.

Vi har hatt mange studenter innom oss, studenter som er redde for å varsle, som føler seg trakassert eller som mener at klagene deres aldri når fram.

Jørgen Traasdahl, studie- og forskningsansvarlig i Studentparlamentet ved UiO

BOLD- Vi er klare på at det er mangler i varslingssystemet ved UiO per i dag. Vi har hatt mange studenter innom oss, studenter som er redde for å varsle, som føler seg trakassert eller som mener at klagene deres aldri når fram, forteller han.BOLDSLUTT

Traasdahl mener UiO bør tilby en støtte til studenter som ønsker å varsle om uregelmessigheter eller som har noe å klage på.

– Når en sak kommer opp til klagenemda, skal studenten få utdelt en advokat på UiOs regning, men det er nivået før nemda hvor studentene ofte føler at de mangler støtte, for eksempel når klagen behandles innad på fakultetet.

Han mener et studentombud kan være svaret på den manglende støtten studentene opplever.

– Å få på plass et studentombud er et konkret forslag for å bedre denne varslings- og klagestøtten til studentene, og vi har jobbet en stund allerede med å få på plass et slikt ombud, sier Traasdahl.

Universitetsdirektør Bjørneboe forteller også at et studentombud ved Universitetet i Oslo er på trappene.

– En arbeidsgruppe ledet av viserektor Ragnhild Hennum har lagt fram en rapport om opprettelse av studentombud som UiO ønsker å få på plass fra og med 2013.