KONTROVERSIELL:Andreas Farbergs kommentar «Vårt mørke dyp» der han går langt i å sammenligne NHH-studenter med Anders Behring Breivik, har skapt sterke reaksjoner i studentmiljøet på Norges Handelshøgskole. FOTO: Daniel Bernstein/K7Bulletin.

Sammenligner økonomistudenter med Breivik

På kommentarplass i NHH-avisen K7Bulletin går Andreas Farberg langt i å sammenligne studentene der med Anders Behring Breivik. – Kommentaren burde aldri stått på trykk, sier NHH-rektoren.

Tidligere redaktør i K7Bulletin, Andreas L. Farberg, provoserte mange på Norges Handelshøgskole (NHH) i dag med sin kommentar «Vårt mørke dyp» (hele avisa på PDF). I andre avsnitt har han skrevet følgende:

«Likevel har ABB personlighetstrekk som jeg kjenner igjen fra NHH. Narsisme. Arroganse. Maktbehov. Manglende medfølelse. Et verdenssyn der samfunnet er delt i to; Jeg og Mine meningsfeller, og De Andre. Da de første bildene av ABB dukket opp, var det mange som lot seg skremme av de kalde, følelsesløse øynene hans. Slike øyne har jeg sett her på NHH.»

Rektor ved NHH, Jan I. Haaland, mener kommentaren er langt over streken.

– Denne kommentaren tar ledelsen på NHH fullstendig avstand fra, og den burde aldri stått på trykk.

Hårreisende kommentar

Farberg skriver også at «blant studentene på NHH finnes det personer som mangler empati, men har lært seg samfunnets sosiale regler, og følger dem for å nå sine mål: Penger, status, makt.».

Leder for NHHs studentforening (NHHS), Saliba Andreas Korkunc, synes kommentaren er hårreisende.

– Jeg er sjokkert, jeg deler på ingen måte samme syn som kommentatoren når det gjelder miljøet på NHH. Ikke i det hele tatt. Både folk på facebook, i gangene på NHH og ellers er overraska og sjokkerte. Det å sammenligne studenter på NHH med Breivik viser lite respekt for saken.

Syns du kommentaren burde stått på trykk?

– Dette får stå på hans regning, men at redaksjonen trykka dette her, er kritikkverdig i seg selv, sier Korkunc.

Bare stereotypier

NHHS-lederen mener Farberg baserer seg på gamle fordommer om NHH.

– Det er usmakelig. Det er så mange påstander, og kommentaren er basert på stereotypier av NHH-studentene. Det er ikke bare folk fra Oslo vest, og det er et inkluderende studentmiljø. Vi har også en egen bistandsorganisasjon

Farberg har visstnok et rykte for å provosere, tror du NHH-studentene kanskje ikke vil ta dette så tungt?

– Han liker å provosere, og pleier å ta ting ut av sammenheng, for eksempel kritisere folk som ikke styrer godt nok som han kaller kapitalklovner. Men det her er en helt annen dimensjon. Dette er helt klart det mest ekstreme han har skrevet.

– Breivik er menneskelig

Forfatteren av kommentaren selv, står inne for innholdet i kommentaren.

– Jeg har ikke ment å gå for langt, slik Saliba reagerer har ikke vært min intensjon. Jeg har prøvd å få folk til å tenke. Jeg står inne for det jeg har skrevet, og håper folk forstår teksten slik den er ment å leses, sier Farberg.

Og hvordan skal den leses?

– Det har aldri vært poenget å direkte sammenligne NHH-studenter med Breivik. Poenget mitt er at noen av trekkene hans går igjen hos andre, inkludert meg selv.

Han sier han vil peke på at Behring Breivik er menneskelig. Han mener at på en del områder er han likere oss enn vi liker å tenke på. Det er de menneskelige sidene ved Breivik vi kan prøve å forstå, ifølge Farberg.

Han forteller at han har fått støtte for kommentaren.

– Av de som har gått personlig bort til meg, så har rundt halvparten sagt at de ikke syns den er støtende.

Forsvarer trykkingen

På tross av til dels sterke reaksjoner fra studentledere og andre står redaktør Kyrre Kjellevold inne for trykkingen av kommentaren.

– Også sett i etterkant av reaksjonene til nå så ville jeg ha trykket den, sier Kjellevold.

Han mener Behring Breiviks handlinger var djevelske, men at han fortsatt er et menneske og noen av hans trekk er ikke ukjente i resten av samfunnet.

Farberg tror det kommer mye kritikk fordi rettssaken er så aktuell nå. Han mener tidspunktet for trykkingen er tilfeldig.

– Avisa kommer ut annenhver uke, og dette var siste semesterets siste utgave. For min del har jeg ikke tenkt på at det var dagen da Breivik skulle begynne å forklare seg. Mange har reagert sterkt, siden det er så aktuelt. Det har ikke vært noe bevisst fra min side, sier Farberg.