AMERIKANSKE TILSTANDER:Noen studentaviser i USA drar satiren litt vel langt. Hitler-humor, drøye navnebytter og redaktøravskjed har alle forekommet i amerikanske studentaviser. FOTO: Flickr/NS Newsflash.

Her er de drøyeste studentavisene

Norske studentaviser fremstår som uskyldige lam i forhold til noen studentaviser i USA. Hitler-humor og harselas med «date rape» har resultert i redaktørers avskjed og etterforskning.

Har du noen gang tenkt at Ad Notam eller Vi spør i Universitas har gått over streken? Tro om igjen.

Studentavisen The Daily Medium ved Rutgers University i USA skrev en kommentar med tittelen «What about the good things Hitler did», med en tegneseriekarikatur av Hitler, og underskrev med navnet Aaron Marcus, melder The Huffington Post.

Det burde de ikke gjort, for Marcus er jøde og mistet slektninger i Holocaust. Han har skrevet for studentavisen, og tar ikke saken bra opp.

– Å si noe i det hele tatt positivt om en person som Hitler, og i tillegg få folk til å tro at det var jeg som hadde skrevet det, selv om det var satirisk, er veldig smertefullt både for meg og familien min, sa Marcus til My9TV.

Voldtektshumor

Også på den andre siden av dammen skrives det i overkant satiriske og drøye artikler. To britiske studenter ved prestisjefulle London School of Economics valgte å gå under jorden på grunn av reaksjonene de fikk på en spalte de skrev i studenttidsskriftet «The Beaver».

I en satirisk sexspalte kalt «Agony Uncles», publisert i november 2011, anbefalte de en fiktiv leser til å slå kjæresten sin i bakhodet mens de hadde sex.

I tillegg skrev de at «det er ikke voldtekt hvis du roper -overraskelse!».

Redaktør måtte gå

Men slike krumspring kan få større konsekvenser enn allerede nevnt. Redaktøren for Boston Universitys (BU) studentavis trakk seg etter at avisen gjorde narr av «date rape».

I utgaven med nevnte sak endre avisen navn til «The Disney Free Press» og skrev i saken at «syv dverg-frats ble arrestert i går kveld etter visstnok å ha dopet ned og seksuelt overfalt en kvinnelig BU-student».

Artikkelen ble ikke tatt vel i mot, trolig fordi det nylig hadde vært flere tilfeller av seksuelle overgrep mot BU-studenter. For ikke å glemme at artikkelen ble publisert uka etter et anti-voldtektsarrangement.