UiO isolerer seg stadig mer

På tre år har antallet forskere som utveksler til og fra Universitetet i Oslo gått ned med 25 prosent. Forskningsrådet mener dårlig lønn gjør at norske forskere tviholder på plassene.

Antallet utvekslede ansatte ved Universitetet i Oslo (UiO) har sunket markant de siste årene, ifølge statistikk fra Database for Statistikk om Høgre utdanning (DBH).

Det er snakk om UiOs forskere i utlandet, og utenlandske forskere som kommer til Blindern på forskeropphold. Tallene synker på tross av UiOs mål om å bli et internasjonalt anerkjent universitet.

– Økt mobilitet både for ansatte og studenter er en klar målsetning, sier rektor ved UiO, Ole Petter Ottersen, i en e-post til Universitas.

For mange nordmenn

– En av grunnpilarene i norsk forskning er internasjonal mobilitet blant norske forskere, og at vi får inn utenlandsk forskerkompetanse, sier administrerende direktør for Forskningsrådets internasjonale kontor, Simen Ensby.

Ensby og Forskningsrådet understreker at internasjonalitet i akademia spiller en viktig rolle.

– Internasjonal erfaring og mobilitet er viktig i akademia. Forskningsrådet mener at ved å ha forskererfaring fra utlandet blir man en bedre forsker og beriker både seg selv og forskningsmiljøet rundt seg.

– Det er veldig mange som søker på stillinger som vitenskapelig ansatt ved UiO, både internasjonale og norske forskere, sier Ensby.

Han mener at det er viktig både å få norske forskere ut i verden, og å bringe utenlandske forskere hit. Ensby mener det er forståelig at det har blitt færre internasjonale forskere ved UiO.

Lønnsnivået for forskere i utlandet er betydelig lavere enn her hjemme.

Simen Ensby, adm.dir for Forskningsrådets internasjonale kontor

– Norske forskere søker seg lite ut i verden, og gir da lite plass til utenlandske forskere. En av grunnene til at norske forskere holder seg hjemme kan ha å gjøre med at lønnsnivået for forskere i utlandet er betydelig lavere enn her.

Forskningsrådet har et tett samarbeid med UiO, og ser lysere på fremtiden for UiOs internasjonalisering.

– Over tid vil nok statistikken bedre seg for UiO, det kommer en ny generasjon forskere som er mer vant med og opptatt av internasjonalisering, legger Ensby til.

Internasjonaliseringsår

– UiO skal legge til rette for økt mobilitet for egne ansatte samt øke andelen ansatte med internasjonal bakgrunn, sier rektor Ottersen.

På tross av de dårlige tallene de siste årene, vil UiO satse hardt på internasjonalisering frem mot 2014.

– Det er nylig vedtatt en egen handlingsplan for internasjonalisering med konkrete tiltak, og 2012 er utpekt av universitetsstyret til internasjonaliseringsår, og oppfølging av planen vil stå sentralt, sier Ottersen.

Tiltakene skal få flere forskere med internasjonal kompetanse til UiO.

– Et virkemiddel er internasjonal kunngjøring av stillinger på engelsk. UiO vil utforme en egen strategi for rekruttering, sier han.

– I likhet med andre universiteter opererer vi på en global arena og internasjonalisering vil få stadig økt betydning framover, legger Ottersen til.