NESTEN KOMPLETT: Naturhistorisk museum har alle meteorittene som har falt ned i Norge, unntatt én.

Verdifulle meteoritter

Forsker ved Naturhistorisk museum mener det nylige meteorittfunnet i Oslo er av høy vitenskapelig verdi, og spår flere funn fremover.

– Flere folk saumfarer nå åpne parker i nærheten av funnene, forteller en ivrig Rune Selbekk, forsker innen geologi ved Naturhistorisk museum (NHM).

Fersk

Han avviser at dette meteorittfunnet er en verdenssensasjon, men opplyser at funnet er verdifullt likevel.

– Meteoritten er såpass fersk, og det har ikke kommet noe nedbør på den. Ferske fall er godt egnet til forskning, og har derfor som regel en høy vitenskapelig verdi, sier Selbekk.

– Er ikke leting etter meteoritter litt som å lete etter nåla i høystakken?

– Jo, men samtidig er det jo ideelle leteforhold nå som det ikke har kommet vegetasjon ennå. I og med at det er tettbygde strøk der de ble funnet, er det stor sjanse for at det ligger en meteoritt på taket et sted. Det skal bli moro å se om det er tak som lekker når det regner, sier Selbekk.

– Hva tror dere meteorittene vil kunne gi svar på?

Det spennende er å se på om livet på jorden faktisk kan ha oppstått med meteorittene.

Rune Selbekk, geologiforsker ved på Naturhistorisk museum.

– Det spennende er å se på karbonforbindelsene som kan begynne å likne på aminosyre, og om livet på jorden faktisk kan ha oppstått med meteorittene, sier Selbekk.

Den femtende

Meteorittene som nylig falt på Rodeløkka og Ekebergsletta blir av forskere regnet som ett funn.

– Vekten til meteorittfunnene har blitt lagt sammen til en samlet vekt på 1,250 kg, sier Selbekk.

Han håper at begge meteorittene stilles ut på Naturhistorisk museum, noe som vil bety at NHM har 14 av de 15 meteorittene som er funnet i Norge. De mangler bare én, og den ligger i dag på Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

– Vi må få til en ordentlig prat med dem, og få til en bytteavtale slik at de får en utenlandsk meteoritt eller noe, sier Selbekk.

Selbekk forteller ivrig at meteorittfunnet er spesielt, og viser oss meteoritten som falt gjennom hyttetaket på Rodeløkka. Meteoritten er delt, og den er lysere på den ene siden.

– Denne sprakk i atmosfæren ca. 70-30 km fra jorda, og den 550 gram tunge meteoritten har falt med en fart på litt under 300 km i timen, sier han.

Stort marked

Selbekk forklarer at det beste er om folk donerer meteorittene til dem, slik at de slipper å kjøpe.

– Donerer man en meteoritt, får man navnet sitt på etiketten for evig og alltid. Må vi kjøpe den, håper vi det er til den prisen som vi får dekket av staten og Universitetet i Oslo, sier Selbekk.

Geologiforskeren sier NHM har et nettverk av kommersielle selgere og amatører, og at det finnes et stort marked for meteoritter. Han forklarer at de billigste meteorittene kan kjøpes for 50 øre grammet.

– Mars-meteoritten har høyest verdi, og den som ble funnet i Marokko i fjor hadde en verdi på omtrent fem tusen kroner per gram, sier han.