FENGSLET: –Det foregår en systematisk undertrykkelse av studentaktivisme sier Welcome Zimutos. Han ble arrestert under et debattmøte om revolusjonene i Egypt og Tunisia. (Foto: SAIH)

Knebler studenter med vold

Welcome Zimuto ble banket opp og arrestert under et debattmøte om den arabiske våren. Politisk engasjement sender zimbabwiske studenter i fengsel.

– Vi ble torturert og banket opp under forhørene, mistenkt for forræderi mot myndighetene, sier Welcome Zimuto til Universitas på telefon fra Zimbabwe.

Zimuto er styremedlem i Zimbabwe National Students Union (ZINASU), og ble 19. februar i fjor arrestert under et debattmøte om revolusjonene i Egypt og Tunisia. Møtet ble stormet av politi og zimbabwisk etterretning, og alle de 45 tilstedeværende ble arrestert og sendt til den sentrale politistasjonen i Harare.

Zimuto ble holdt fengslet i 28 dager, før han ble sluppet løs mot kausjon. Siden da har han levd under konstant overvåkning, og må melde seg hos politiet tre ganger i uka. Den tidligere studenten er formelt anklaget for forræderi mot staten. Nå skal saken opp for retten.

– Vi tør ikke arrangere demonstrasjoner, i frykt for å bli arrestert igjen. Myndighetene vil fjerne stemmene våre fra et hvert forsøk på offentlig debatt, sier Zimuto.

– Grov tortur

Bildet Zimotu tegner opp, får støtte fra Tomm Kristiansen, utenriksmedarbeider i NRK og tidligere korrespondent i Zimbabwe.

Studentene i Zimbabwe utsettes for grov tortur.

Tomm Kristiansen, tidligere NRK-korrespondent i Zimbabwe. @li:Zimbabwe ble en selvstendig republikk i 1980. President Robert Mugabe har sittet ved makta siden den gang. @li:Robert Mugabes parti ZANU(PF), har sittet i samlingsregjering med det tidligere opposisjonspartiet MDP siden 2009. MDP er ledet av statsminister Morgan Tsvangirai. @li:Valget i 2009 var preget av fusk, vold og undertrykkelse, og i samlingsregjeringen er det i realiteten en sterk indre splid. I regjeringen kontrollerer ZANU(PF) alle ministeriene som har med statens maktapparat å gjøre – forsvar, innenriks, domstolene. MDC sitter først og fremst på de «myke» postene. @li:Opptakten til grunnlovs- og presidentvalget i Zimbabwe fører til økt kontroll over landets studentorganisasjoner. Valget skal finne sted i løpet av 2012-2013, men datoen er ikke satt. @li:Studentorganisasjonen SST mener loverfeiltolkes og misbrukes til å slå ned på akademisk frihet og offentlige debatter. @li:Tallet på arrestasjoner av studentaktivister er oppe i fire bare denne uka, ifølge Sindre Olav Edland-Gryt, informasjonsrådgiver i SAIH. _Kilde: Studentene og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) og Helge Rønning, UiO_

– Studentene i Zimbabwe utsettes for grov tortur. De stilles opp halvnakne på vannlagte gulv, før de får strøm i genitalier, lepper og hender. Jeg snakket med en fyr som ble svingt rundt etter rastaflettene av politisjefen sjøl, sier han.

TYRANN: Zimbabwes president Robert Mugabe.

Kristiansen sier president Robert Mugabe gjør dette for å true landets studenter til stillhet.

– Mugabe har et system, en ungdomsmilits han har etablert for å være bøller i byen. Politiet griper også inn. I myndighetenes øyne, truer studentene sikkerheten ved å være opposisjonelle. De har en demokratisk grunnlov, men det ligger et regelverk under som kan misbrukes og tolkes. Dette rammer både studenter og journalister med en effektiv skremselseffekt, sier han.

Volden øker

Helge Rønning er professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, og har fulgt situasjonen i Zimbabwe nøye. Han tror ikke det kommende presidentvalget gjør utsiktene lysere.

– I forbindelse med tidligere valg, har vi sett en økning av politisk vold og overgrep. Maktapparatet brukes for alt det er verdt. Denne regjeringen hører ikke på utlandet. De gir faen i hva resten av verden mener.

Usikker rettsprosess

I Zimbabwe håper Zimuto på en rettferdig rettergang. Men de samme myndighetene som han anklages for å gå imot, har utpekt statsadvokaten. Han frykter derfor at saken har blitt løftet opp på et høyere politisk nivå, og kan pågå i det uendelige.

– Jeg skal i retten på mandag, men jeg vet ikke hva som kommer til å skje. De kan ikke dømme oss for en forbrytelse vi ikke har begått, sier Zimuto.

Veien videre for Zimuto er for øyeblikket usikker. Den rettslige forfølgelsen gjør at han ikke kan fortsette studiene ved Chinhoyi University of Technology. Begrunnelsen for utvisningen er at han har undergravd autoriteten til president Mugabe og hans regjering.

– Det finnes ingen respekt for lovstyre og fundamentale politiske rettigheter i Zimbabwe. Det foregår en systematisk undertrykkelse av studentaktivisme. Hvis du organiserer noe som kan true myndighetene, blir du umiddelbart gjort til syndebukk, sier Zimuto.

Verre og verre

– Det er tydelig at flere med makt i Zimbabwe frykter studentene, og den endringen de prøver å skape. Når de blir arrestert og banket for bare å diskutere den arabiske våren, viser det at myndighetene er på tå hev, sier Sindre Olav Edland-Gryt, informasjonsrådgiver til Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH).

Organisasjonen har fulgt saken til Zimuto. De ser med bekymring på at situasjonen i Zimbabwe bare blir verre og verre.

– Vi ser gang på gang hvordan myndighetene straffer studentaktivister ved å trekke ut rettsaker i det uendelige, sier Edland-Gryt.

Saken til Welcome Zimuto skal opp i retten 27. februar og 2. mars.