LENKES FAST:Studenter samlet seg onsdag i Budapest for å protestere mot kutt i utdanningsbudsjett, og mot innskrenking av uteksaminerte statsstipendsstudenters jobbmuligheter i utlandet. Her parlamentsbygningen i Budapest. FOTO: firestarbl/Wikimedia Commons.

– Ungarn risikerer å bli et åpent fengsel

En ny ungarsk lov vil drastisk innskrenke uteksaminerte kandidaters jobbmuligheter i utlandet. Den Europeiske Studentunionen vil at loven skal granskes.

Ungarske studenter møtte onsdag opp på Deak Ter-plassen i Budapest for å protestere mot dramatiske budsjettkutt. De protesterte også mot en ny lovgivning som vil innskrenke Ungarske uteksaminerte studenters muligheter til å jobbe i utlandet, melder University World News (UWN).

Den nye lovgivningen vil kreve at studenter som mottar statsstipend jobbe i Ungarn dobbelt så mange år som de har studert i løpet av de første 20 årene etter uteksaminering.

I praksis vil dette si at en student med seks års studietid vil måtte jobbe tolv år i Ungarn i løpet av de første tjue arbeidsårene sine.

Leder for den Europeiske Studentunionen (ESU), Allan Päll, mener Ungarn er på vei i feil retning.

– Den ungarske regjeringen kutter bevilgninger til utdanning som en blind slakter. I tillegg innskrenker de friheten til ungarske studenter etter endt utdanning. Dette må endres på så raskt som mulig, ellers risikerer Ungarn å bli et åpent fengsel.

Vil at loven skal granskes

ESU har nå kontaktet Europakommisjonen for å få dem til å undersøke hvorvidt slik lovgivning kan innføres i et EU-land.

– Vi oppfordrer Europakommisjon til å ta grep og umiddelbart starte en grundig granskning, sier Päll.

Han mener «studiekontraktene» har historiske paralleller.

– Denne lovgivningen innskrenker uteksaminerte studenters rettigheter så mye at det kan sees på som en moderne versjon av landbundethet som var vanlig under føydalismen, sier Päll til UWN.

Denne lovgivningen er høyst sannsynlig kontroversiell i Brussel. Det er i tillegg ventet at antall statsfinansierte studenter i Ungarn vil gå ned med 40 prosent fra 2011 til 2012. Store deler av budsjettkuttene skjer i økonomi- og jusstudiene, ifølge tall fra ESU.