Nå blir det dyrere å studere i Oslo

Allerede fra høsten av kan semesteravgiften bli en tredjedel dyrere. På tide, mener Velferdstinget.

«Studentene har betalt for lite i flere år nå.»

Birgit Lovise Røkkum Skarstein, leder i Velferdstinget

– Med en slik økning vil vi kunne øke og forbedre nåværende studenttilbud. Dette skjer også for å oppdatere dagens prisnivå, sier leder i Velferdstinget i Oslo og Akershus, Birgit Lovise Røkkum Skarstein.

Når Velferdstinget etter alt å dømme øker semesteravgiften fra høsten av, er det ti år siden sist. Dersom semesteravgiftssatsen hadde fulgt konsumprisindeksen, ville den i dag ha ligget på 500 kroner. Men når Velferdstinget endelig tar opp tråden, er det ikke snakk om noen beskjeden økning. Med en økning på hele 34 prosent, fra 410 til 550 kroner, skal studentvelferden få et etterlengtet løft.

Ingen studentboliger

De som håper på flere studentboliger, må imidlertid smøre seg med tålmodighet. I første omgang er det studentenes helsetilbud som skal prioriteres.

– Vi har sett en stor pågang på psykiske helsetjenester over lengre tid, og generelt mener vi at helsetjenesten for studenter er for dyr. Derfor mener vi hovedsakelig at pengene bør gå til å støtte psykisk helse og tannhelse blant studenter, mener Skarstein.

Men Skarstein utelukker ikke at det kan bli vanskelig å komme til enighet om hvordan pengene skal brukes.

– Det er mange som har noe de skulle sagt, men vi konsentrerer oss først og fremst om studentenes behov.

– For å få kunnskap om hva vi bør prioritere, har vi innhentet informasjon fra blant annet SSBs «Rapport om studenters levekår» fra 2010 og «Studenters helse- og trivselsundersøkelse» fra 2010. Disse viser i stor grad hvilke utfordringer vi står overfor, blant annet når det gjelder boliger og psykisk helse, sier hun.

Betaler for lite

Skarstein presiserer at det viktigste er at studentene er med på å bestemme.

– Alle 23 institusjoner som dette angår, skal få sin stemme hørt.

– Tidligere har man vært svært forsiktig med å heve semesteravgiften. Har forslaget blitt kritisert?

– Vi håper folk ser helheten i dette spørsmålet. Studentene har, etter konsumprisindeksen å dømme, betalt for lite i flere år nå. Når semesteravgiften økes, betyr det at vi betaler tilstrekkelig for det tilbudet vi har, sier hun.

– Det er en ganske liten prisforskjell for den enkelte, men vil utgjøre en stor forskjell for helheten.

Forslaget vil først behandles i Velferdstinget, deretter sendes saken til styret i Studentsamskipnaden i Oslo og Akerhus for godkjenning.

– Etter at saken har vært oppe i SiO-styret, er det opp til Kunnskapsdepartementet å gjøre et endelig vedtak. Vi håper dette skal bli klart allerede til høstsemesteret, sier VT-lederen.