VIL STILLE FORAN: Filip Hasseleid vil stille først i køen om turnusplassene.

Vil forskjellsbehandle

Mange Oslo-studenter støtter forslaget om å dytte medisinstudenter i utlandet bakerst i turnuskøen. Det skaper debatt.

Dette er saken:

• Helsedirektoratet har laget et forslag til ny praksisordning, hvor medisinstudentene i stedet for turnusplass skal gå inn i såkalte «begynnerstillinger».

Stridens kjerne er et forslag fra Helsedirektoratet om at de som har studert medisin i Norge skal få prioritet når turnusplasser utdeles. Forslaget splitter de norske medisinstudentene. Forskjellsbehandlingen vil eventuelt gjelde i en overgangsperiode, frem til den nye søknadsbaserte ordningen er kommet på plass.

Filip Hasseleid studerer medisin ved Universitetet i Oslo (UiO), og er en av forkjemperne for forskjellsbehandlingen.

– Forslaget er bra. Vi i Oslo må være positive til dette forslaget. Det er rene egeninteresser som spiller inn. Det er best for oss, og derfor mener vi det. De i utlandet mener den er dårlig, fordi det er dårlig for dem.

Filip er en av flere Oslo-studenter som har jobbet aktivt for å få myndighetene til å akseptere forslaget.

– Vi sendte en fellesmail til alle kullene ved UiO der vi oppfordret folk til å sende e-post eller ringe Helsedepartementet. Vi oppfordret folk til å drive med lobbyvirksomhet for å vise støtte til forslaget, sier Hasseleid.

Annerledes utdannelse

Han tror at de som studerer i Norge er bedre forberedt på utfordringene i det norske helsevesenet enn de som studerer i utlandet.

«Det er vi som er best egna for nybegynnerstillinger i det norske helsevesenet.»

Filip Hasseleid, medisinstudent i Oslo

– Vi får en annen type utdannelse. Utenlandsstudentene har nok en mer teoretisk tilnærming. I Norge lærer vi om det norske trygdesystemet, samfunnsmedisin, relevant norsk lovverk og har samtaletrening på norsk. Det er vi som er best egna for nybegynnerstillinger i det norske helsevesenet, mener Hasseleid.

Utbryterforening

Mange av medlemmene i Norsk medisinstudentforening (Nmf) er utenlandsstudenter. Og forslaget har skapt mye uenighet blant organisasjonens medlemmer.

– Mange reagerte på lobbyvirksomheten vår. Utenlandsstudenter utgjør nesten halve medlemsmassen av Nmf, så de vil ikke tale Oslo-studentenes sak. Det har blitt et demokratisk problem. Og det har vært litt snakk om å starte en utbryterforening. Jeg tror ikke det blir noe av, men det har vært en del murring, sier Hasseleid.

Saken har vakt mye engasjement både blant de som studerer medisin i Norge og i utlandet.

– Det har vært mye bråk rundt denne saken, og ting har blitt utsatt gang på gang. Nå er det kommet et ferdig utarbeida forslag, og det er bra om vi ikke får enda flere runder på dette. Da får vi en søknadsbasert ordning på plass så fort som mulig, mener Hasseleid.

Mot overgangsordning

På tross av støtten fra mange som studerer medisin i Norge er lederen for Norsk medisinstudentforening, Bjørg Bakke, negativ til overgangsordningen.

– Det at medisinstudenter som allerede har begynt på studier i utlandet kan bli utelatt i overgangsordningen er ikke bra. Nmf ser ikke poenget i den overgangsordningen.

Skjønner du at de som studerer medisin i Norge opplever manglende støtte fra Nmf?

– Jeg skjønner at mange føler at vi ikke jobber for dem direkte. Men vi er en organisasjon som representerer alle norske medisinstudenter, både i Norge og i utlandet. Det er slik en demokratisk organisasjon fungerer, sier Bakke.