ÉN AV TI: Pål Skaufjord stemte ved parlamentsvalget. Tonje Langemoen, Marie Furuseth, Kathrine Dotterud, Magnus Engen, Andreas Wælgaard, Olav Søbakk, Line Eilertsen, Richard Susegg og Ida Brubakken stemte ikke.

– Fare for Mikke Mus-demokrati

Årets valgdeltagelse gikk ned med ytterligere 1,2 prosentpoeng. Valgforsker Frank Aarebrot mener studentpolitikerne har et tydelig legitimitetsproblem som må løses for å unngå et «Mikke Mus-demokrati«.

– Dette betyr at studentpolitikerne ikke representerer mer enn én av ti studenter, og da blir det vanskelig for fremtidige forhandlingsmotparter å ta dem alvorlig, sier valgforsker ved Universitetet i Bergen Frank Aarebrot.

– Studentparlamentet bør spørre seg hvorfor ikke mer enn under ti prosent gidder å stemme, mener Aarebrot.

Statssekretær i Utdanningsdepartementet, Bjørn Haugstad, betegner den lave valgdeltagelsen som «lite imponerende«.

– Vi må naturligvis forholde oss til de politikerne som er valgt. Men når de uttaler seg veldig krast om regjeringen og de store politiske linjene, er vanskelig å se bort fra at dette er politikere som har en svært beskjeden oppslutning blant studentene, uttaler Haugstad.

Tar selvkritikk

Demokratiutvalgets leder Benjamin Larsen sier han tar selvkritikk for den lave valgoppslutningen. Marte Jørgensen, som også sitter i demokratiutvalget, mener utvalget ble nedsatt for sent.

– Studentparlamentet var ikke vedtaksdyktig da vi fremmet våre forslag. Vi har fått gjennomslag for veldig få av de forslagene vi la frem før valget.

For at Studentparlamentet skal være vedtaksdyktig, må over halvparten av representantene være tilstede.

Sent valgtidspunkt

Nestleder i Studentparlamentet, Elisabeth Thorkildsen, uttaler at Studentparlamentet «ikke kan tvinge studentene til å stemme.

- Tar Studentparlamentet selvkritikk på den lave

valgoppslutningen?

– Jeg vet ikke helt hva vi skal ta selvkritikk på.

Studentparlamentsleder Eirik Nedrelid tror valgtidspunktet kan ha vært utslagsgivende.

– Valget ble avholdt i en tid da mange leser til eksamen, sier Nedrelid.

– Hvilken legitimitet har studentpolitikerne når de

knapt nok representerer én av ti studenter?

– Vi har full legitimitet fordi alle studenter har hatt mulighet til å stemme.

Eirik Nedrelid sier han ikke er personlig skuffet over den lave valgdeltagelsen, men mener det er «for dårlig«. Nedrelid uttaler for øvrig at han synes Frank Aarebrot bør gå i seg selv, før han kritiserer oppslutningen.

– Jeg tar gjerne i mot gode forslag til hvordan vi kan forbedre valgdeltagelsen, om han har noen, sier Nedrelid.

VALGOPPSLUTNINGEN:

FakultetProsent i 2003 Prosent i

HF 8,2 8,6

SV 14,1 13,4

JF 10,6 8,0

MF 15,9 15,1

MN 9,9 8,2

TF 14,4 18,5

Totalt 11,2 9,9

Odontologisk fakultet og Utdanningsvitenskapelig fakultet har ikke avholdt ordinært valg i 2005.