FLERE HATTER:Vidar Haukeland og Aud Blankholms mange roller får refs for rolleblanding.

Maktduo får refs for rolleblanding

På Lovisenberg diakonale høgskole er makten samlet på noen få hender.

Forskerforbundet mener rolleblandingen truer den akademiske friheten.

Aud Blankholm er styreleder for Lovisenberg diakonale høgskole (LDH), Norges første sykepleierhøyskole. Samtidig er hun styreleder i stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg, som eier hundre prosent av aksjene i LDH. Det har fått høyskolens ansatte til å reagere.

– Lovbrudd

– Vi mener den nye organiseringen er i strid med Universitet- og høyskoleloven, sier Gerd Sylvi Sellevold, hovedtillitsvalgt for Norsk sykepleierforbund på Lovisenberg diakonale høgskole.

I tillegg er administrerende direktør i stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg, Vidar Haukeland, også administrerende direktør ved LDH. Han var forøvrig også den forrige styrelederen på høyskolen.

– Slik vi ser på det, kan det nå åpnes for stor grad av eierstyring fordi de samme personene, Blankholm og Haukeland, er henholdsvis styreleder og administrerende direktør for både LDH og LDHs eiere. Når skolens eier har så mange hatter, kan skolens faglige frihet settes på spill, sier Sellevold.

Hun opplyser at dette er en prinsippsak for de ansatte og understreker at kritikken ikke er rettet mot enkeltpersoner.

Departementet koblet inn

Sellevold får støtte fra Bjørn T. Berg, avdelingssjef i Forskerforbundet.

«Det blir som om Tora Aasland skulle vært styreleder for Universitetet i Oslo.»

Bjørn T. Berg, avdelingssjef i Forskerforbundet

– Det blir som om Tora Aasland skulle vært styreleder for Universitetet i Oslo, sier Berg.

– Man kan ikke organisere en høyskole hvordan som helst. Organiseringen må være egnet til å ivareta den akademiske friheten etter Universitet- og høyskoleloven, sier Berg og viser til bestemmelsene om faglig frihet og ansvar i den samme loven.

Sammen med Norsk sykepleierforbund har Forskerforbundet sendt et brev til Kunnskapsdepartementet. De vil ha svar på om organiseringen ved LDH er lovstridig. I brevet stiller de to organisasjonene spørsmål ved høyskolens integritet.

– Dårlig svar

Kunnskapsdepartementet (KD) har svart at de ikke kunne finne noen lovbrudd ved organiseringen, men Forskerforbundet har ikke slått seg til ro med det.

– Svaret fra Kunnskapsdepartementet forholdt seg ikke til at styreleder i LDH og styreleder i stiftelsen som eier LDH, er samme person, sier Berge. Forskerforbundet og Norsk sykepleierforbund har derfor sendt et nytt brev til KD der de ber om en avklaring i rolleblandingen.

– Uproblematisk dobbeltrolle

Aud Blankholm, stridens kjerne og innehaver av styrevervene, avviser blankt at hennes dobbeltrolle truer den faglige uavhengigheten ved LDH.

– Dette har ingen innvirkning på høyskolens faglige frihet. Det er LDHs rektor som er den faglige ansvarlige leder for høyskolen og det er høyskolestyret som er det øverste styringsorgan, sier Blankholm.