SØSKENKJÆRLIGHET:Her demonstrert ved Karl Kristian Kirchhoff (med rød hjelm) og lillebror Sindre Andreas Kirchhoff (med blå hjelm). Lillebror gikk seirende ut av duellen.

Slått i trynet av knockout-loven

I regi av Det norske studentersamfund dengte profilerte studentledere løs på hverandre rett før jul. Stikk i strid med knockoutloven, og med økonomisk støtte fra UiO.

nr1
DUELLERTE:Tidligere VT-leder Magnus Nystrand og NSO-leder Kim Kantardjiev.

Det norske studentersamfund (DNS) arrangerte i desember en bokseturnering på Betong, i kjelleren på Chateau Neuf. Daværende nestleder i DNS, Morten Johansen, var ansvarlig for planleggingen av arrangementet. Etter å ha forsøkt å skaffe en dommer gjennom Oslo bokseklubb uten hell tok han en telefon til Norges bokseforbund (NBF) for å høre mer om reglene rundt et slikt arrangement.

– Jeg ringte for sikkerhets skyld presidenten i NBF. Han fortalte at for å kunne avholde boksekamper med dommere sertifiserte av NBF, må man være en bokseklubb med medlemskap i forbundet. Så la han til noe sånt som at det ikke er forbudt å kjøpe seg et par hansker å slå på hverandre, noe jeg feiltolket som at arrangementet ikke var i strid med loven, men at vi måtte ordne dommer selv, sier Johansen.

Det Johansen ikke visste er at den ukjente knockoutloven fra 2002 stiller krav til at en arrangør må søke tillatelse til å avholde en turnering der seier ved knockout er tillatt.

Trenger tillatelse

Oslo politidistrikt opplyser i en e-post til Universitas at en arrangør må søke godkjenning fra en egen nemd for slike turneringer.

– Når det blir arrangert en boksekamp der knockout er tillatt må det først innhentes en tillatelse fra en egen godkjenningsnemd, oppnevnt av Kulturdepartementet. Dette skal gjøres i forkant av et slikt arrangement, sier Bente Gerner, politiinspektør i Oslo politidistrikt.

Gerner vil ikke spekulere i om bokseturneringen ville fått tillatelse dersom de hadde søkt, men opplyser om at loven setter en rekke krav til arrangøren.

Fulgte lovens intensjon

Johansen innrømmer at han burde ha undersøkt grundigere hva slags lover og regler som gjelder, men anser ikke feilen som alvorlig.

– Slik jeg forstår lovteksten er intensjonen til loven fulgt da vi har sørget for å ta hensyn til sikkerheten og helsen til deltakerne. Det er kun en formalitet som er oversett. Videre fremgår det av lovteksten at det kun er når loven brytes med overlegg at det anses for å være alvorlig, ikke når dette skjer fordi man ikke kjenner til loven, sier Johansen.

Det har de siste månedene vært debattert om proffboksing bør tillates i Norge. Johansen stiller spørsmålstegn ved hvorfor man må innhente tillatelse for å arrangere en slik uformell boksekamp.

– Norge er et land som liker å passe på innbyggerne sine. Hvis man blir syk får man både legehjelp og sykepenger. Betingelsen for dette er at staten tillater seg å forby eller avgiftsbelegge visse risikoaktiviteter, slik at friske folk ikke ender opp som syke og dermed belaster disse velferdsordningene unødig. Inntil videre kan de risikovillige imidlertid trøste seg med at man, så vidt jeg vet, fortsatt kan sykle uten hjelm og lese i dårlig lys, sier Johansen.

Elektrisk stemning

Daværende formann i DNS, Karl Kristian Kirchhoff var blant dem som bokset. Han hyller arrangementet som en stor suksess.

– Stemningen var elektrisk, publikum ropte og skrek. Dommeren i hvit skjorte, konferansieren og ekspertkommentatorer gav det hele en bra ramme. Det at det var medisinsk personell til stede var betryggende, likeså at dommeren dømte litt strengere enn man vanligvis gjør i boksing. Som tilskuer tenkte jeg mest på min egen kamp, men fikk med meg redaktøren i Universitas mot Radio Novas redaktør, der det tydeligvis lå mye latent aggresjon, sier Kirchhoff.

Selv gikk han tapende ut av sin kamp mot Sindre Andreas Kirchhoff, hans egen lillebror. Tidligere toppbokser Jon Stensby var dommer, og husker kampen mellom de to brødrene godt.

– Kampen mellom de to brødrene var nok den hardeste. De var ikke redde for å slå løs på hverandre, sier Stensby.

Kirchhoff innrømmer at det gikk hardt for seg da de to møttes med boksehansker på.

«Broren min er langt sterkere enn meg og trener jevnlig, han har vært ute en vinternatt før og tar armhevinger på én hånd. Så jeg var vel egentlig mest nervøs for om jeg ville holde ut i tre runder.»

Karl Kristian Kirchhoff, tidligere formand i Det norske studentersamfund

– Etter 21 år som lillebror så han kanskje potensialet i dette til å ta igjen for et par ting. Broren min er langt sterkere enn meg og trener jevnlig, han har vært ute en vinternatt før og tar armhevinger på én hånd. Så jeg var vel egentlig mest nervøs for om jeg ville holde ut i tre runder. Kampen ble veldig bra, ingen av oss holdt igjen, og begge fikk inn et par treff som kjentes. Seieren hans var vel fortjent og gav ham mye cred på julemiddagen hjemme, sier Kirchhoff.

For ordens skyld: Både tidligere Universitas-redaktør Simen Tallaksen og nåværende nettredaktør Hans Skjong deltok i bokseturneringen.