UiO stopper utlevering av studentdata

Universitetet i Oslo (UiO) nekter å oppgi informasjon om tidligere studenter til et privat rekrutteringsfirma. Universitetet mener det å offentliggjøre studentregisteret vil være en «krenkelse av personvernet«.

UiO skriver i en pressemelding i dag at de ikke vil gi fra filer med navn, adresser, telefonnummer og fag fra uteksaminerte studenter de siste 15-20 årene til et selskap som kaller seg Rekruttering AS. Med dette nekter de samtidig å følge et påbud fra Kunnskapsdepartementet (KD).

Studentregisteret til UiO dreier seg omtrent om 55 000 studenter. UiO mener at slik informasjon går på bekostning av personvernet. Samtidig er det mulig med denne informasjonen å avsløre om tidligere kandidater bor på institusjon eller er i fengsel.

UiO ikke første til å nekte innsyn

Forespørselen om studentregistrene fra Rekruttering AS har blitt sendt ut til i alt 21 utdanningsinstitusjoner. Så langt har blant annet NTNU og Universitetet i Bergen gitt fra seg sine studentregistre.

I fjor vår nektet NTNU å utlevere sine studentlister til Rekruttering AS, men firmaet fikk i juni samme år medhold fra KD i at NTNU ikke kunne nekte innsyn.

Men UiO mener at opplysninger om UiOs studenter er samlet inn til internt bruk på UiO, og at det er anledning til å unnta interne dokumenter fra tilsyn.

Har allerede anket vedtaket

Daglig leder i Rekruttering AS, Kjell Fredrik Klynderud, sier til Universitas at han anket UiOs vedtak i dag, samme dag han fikk vite om det.

– Det virker på meg som om UiO egentlig ikke har forstått forespørselen, og nekter av mer prinsipielle grunner. UiOs argumenter virker relativt teoretiske, sier Klynderud.

Han mener denne type data ofte er i et Excel-dokument. Derfor kan uønsket informasjon fjernes med et tastetrykk.

– Jeg betviler sterkt at et vesentlig antall av UiOs tidligere studenter er fengslet eller at telefonnumrene er hemmelige så lenge de står der, sier Klynderud.

Norges største database

Rekruttering AS har base i Drøbak, og har nå Norges største database over alle som har høyere utdanning. Hittil består den av mellom 75 000 og 125 000 adresser.I følge Klynderud har firmaet mottatt lister fra Universitetet i Bergen helt tilbake fra 1980.

– Målet er å få tak i alle. Men med dagens lister har vi nok å gjøre i ti år fremover, sier han.

Informasjonen kan de oppdrive fordi KD har pålagt lærestedene å utlevere filene til alle som måtte be om det. Dette har bakgrunn i en tolkning av den nye Offentlighetsloven gjort av Justisdepartementet i 2009.