FORSLAGSSTILLER: Mari Berdal Djupvik, velferds- og likestillingsansvarlig i NSO, flankert av leder i NSO, Kim Kantardjiev.

Her forsvinner dine penger

Fra neste sommer øker lønna til toppene i Norsk studentorganisasjon med 13 000 kroner i året. Det synes studentlederen ved UiO er altfor mye.

– Jeg er i mot at studentenes penger skal brukes til økt lønn for tillitsvalgte, sier leder av Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo (UiO), Stian Skaalbones.

På helgens landsstyremøte i Norsk studentorganisasjon (NSO) stemte han imot forslaget om lønnsøkning for studentenes øverste tillitsvalgte, arbeidsutvalget (AU) i NSO.

Forslaget ble vedtatt, og dermed øker lønnen for AU-medlemmene fra 256 600 kroner til 267 000 kroner i året fra 1. juli 2012.

Lønnsutgiftene for NSO er i 2012 budsjettert til 7 360 000 kroner, av et budsjett på totalt 16 895 000 kroner. I tillegg til seks AU-medlemmer har organisasjonen også åtte heltidsansatte i sekretariatet.

– Det skal ikke være så veldig lukrativt å ha et verv. Det er et poeng i seg selv at studenttillitsvalgte skal kjenne på den situasjonen vanlige studenter lever i, sier Skaalbones.

Han mener problemet i NSO er at organisasjonen ikke trenger å prioritere pengebruken siden de har så mye på konto.

– Jeg synes arbeidsutvalget burde tjent 237 400 kroner i året, sier han.

Forsvarer økningen

Forslaget om lønnsøkning kom fra Mari Berdal Djupvik og Jens Folland i NSOs arbeidsutvalg. Djupvik forsvarer forslaget.

– Det er ikke snakk om så veldig mye penger. Lønna strekker jo til, men vi driver mye med reising og så videre. Vi har en del utgifter knyttet til det å representere, sier hun.

Lønnsøkningen vil ikke gi det nåværende arbeidsutvalget mer å rutte med, men er likevel viktig og riktig mener Djupvik.

– Jeg synes det er en stor forskjell i arbeidsmengde mellom det nasjonale og det lokale nivået i studentpolitikken. Det kan kompenseres litt bedre enn det det blir i dag når det gjelder lønn. Grunnen til at økningen først skjer 1. juli 2012 er at lønna til AU er regulert i økonomireglementet til NSO, og det behandles ikke før i juni, sier hun.

– Man skal ikke bli rik

Tidligere leder av Norsk studentunion, Ingvild Reymert reagerer kraftig på lønnsøkingen.

Det å være studenttillittsvalgt er et viktig verv man tar på seg, men man skal ikke bli rik på det.»

Ingvild Reymert, eks-leder av Norsk studentunion.

– Det å være studenttillittsvalgt er et viktig verv man tar på seg, men man skal ikke bli rik på det, sier hun.

Hun mener at de tillitsvalgte ikke skal tape på jobben, men at de heller ikke skal leve bedre enn studentene de representerer.

– Det skal jo være sånn at de tillitsvalgte blir valgt på grunnlag av deres engasjement, og ikke på bakgrunn av deres ønske om høy lønn, sier Reymert.

– Hvilken lønn mener du de tillitsvalgte bør ha?

– Jeg synes 236 200 kroner i året, som er det man får i stipend pluss det Lånekassen tillater studenter å tjene ved siden av studiene, sier Reymert.

Ser ikke problemet

Kim Kantardjiev, leder i NSO, er ikke enig i kritikken fra Skaalbones og Reymert.

– Det var et mindretall i AU som foreslo økningen, og jeg var en del av flertallet. Lønnsnivået vi har i dag var akseptabelt, så personlig var jeg ikke for å øke det. Men lønnsøkningen som ble foreslått var ikke på noen måte uakseptabel. Det er landsstyret som bestemmer det, ikke arbeidsutvalget.

Tjener mest

Den som tjener best av de studenttillitsvalgte i Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus er leder av studentparlamentet ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), Liv-Kristin Korssjøen. Hun synes lønnsøkningen i NSO er uproblematisk.

– Jeg stemte for forslaget. Arbeidsutvalget i NSO har i dag et ganske lavt lønnstrinn samtidig som de ikke har studentstatus og får heller ikke dekket renteutgifter på studielånet. Derfor synes jeg det er en rettferdig økning, sier Korssjøen.

Lønnen til Korssjøen og resten av arbeidsutvalget ved HiOA fastsettes av høyskolen, ikke parlamentet selv. Hun synes ikke lønnsnivået i seg selv er for høyt.

– Så lenge lønnsnivået vårt ikke går utover Studentparlamentets budsjett synes jeg ikke nødvendigvis det er for høyt, heller at de andres er for lavt.

– Men det er litt pussig at vi skal ligge såpass mye høyere enn for eksempel Velferdstinget og Studentparlamentet ved UiO. Man kan stille spørsmål ved om det er riktig eller ikke, sier Korssjøen.