IKKE OVERRASKET: Tord Lien tror Frps dalende oppslutning skyldes at partiet ikke har fått snakke om sin helhetlige politikk.

Frp stuper mot «sperregrensen»

Hvis studentene hadde fått bestemme, ville Frp knapt fått representanter inn på Stortinget. 22. juli og det siste årets skandaler får skylden.

Fremskrittspartiets oppslutning blant studenter faller kraftig i en fersk meningsmåling utført for Universitas og Norsk studentorganisasjon. I november i fjor fikk partiet 9,1 prosent. Nå er oppslutningen nærmere halvert til beskjedne 4,9 prosent.

Mindre opptatt av innvandring

Stortingsrepresentant og forskningspolitisk talsmann for Frp, Tord Lien, er ikke overrasket over resultatet. Han tror deler av årsaken ligger i de mange skandalene som har rystet partiet det siste året.

– Resultatet stemmer overens med tendensene vi ser på andre meningsmålinger og er en konsekvens av at vi har blitt nødt til å håndtere saker som ikke angår politikken vår.

Lien tror også 22. juli har betydning for det dårlige resultatet.

– Jeg tror flere i årets lokalvalg gikk over til de store og etablerte partiene som Høyre og Arbeiderpartiet, i tillegg til at debattklimaet gjorde det vanskeligere for oss å snakke om vår helhetlige politikk.

Noe av forklaringen ligger ifølge Lien også i hva slags politiske spørsmål som interesserer studenter.

– Jeg tror studenter flest er mindre opptatt av utfordringer knyttet til integrering enn den øvrige befolkningen.

Kan det tenkes at Frp snakker for mye om innvandring på bekostning av andre saker?

– Jeg vet ikke om det har vært for mye snakk om innvandring. Men som også Siv Jensen har sagt, er det blitt brukt enkelte ord og uttrykk som burde vært usagt.

Lien har inntrykk av at det finnes mange kritiske røster til Frp innen akademia.

«Mange har fortalt meg om professorer som bruker tid i forelesninger på å snakke nedsettende om Frp.»

Tord Lien, utdanningspolitisk talsmann i Frp

– Mange har fortalt meg om professorer som bruker tid i forelesninger på å snakke nedsettende om Frp. Jeg har imidlertid stor tro på at studenter makter å være kritiske og sette seg inn i vår helhetlige politikk.

– Snakker for lite om skole

Leder av Fremskrittspartiets ungdom (Fpu), Ove Vanebo, tror årsaken til motgangen er sammensatt.

– Vi kan ikke bare skylde på at det har vært et vanskelig år med mange skandaler. Vi har en tydelig politikk når det gjelder kriminalitet, skatter og innvandring, men det er også andre saker som fortjener å komme frem. Personlig mener jeg vi snakker for lite om skole og for mye om innvandring.

Vanebo mener Frp kan bli flinkere til å nå ut med også andre deler av politikken.

– Vi har et budskap som i stor grad appellerer til folk som starter med to tomme hender og bygger seg opp en bedrift. Vår skatte- og avgiftspolitikk vil imidlertid også lønne seg for folk med høyere utdanning, men det har vi ikke vært gode nok til å formidle.

Hvorfor finnes det for eksempel ikke et lokallag for Fpu på Blindern?

– Vi har tidligere hatt lokallag på Blindern i tillegg til noen på utdanningsinstitusjonene i Bergen og Stavanger. Men vi fant ut at det ble altfor mye dobbeltarbeid, fordi folk satt både i Fpu og i studentforeningen, og kom derfor frem til at vi vil få flere unge velgere hvis vi satser alt på Fpu.

22.juli-effekten

En som ikke er overrasket over Frps fall er valgforsker og professor ved NTNU Anders Todal Jensen.

– Frps problemer er sammensatte. Mye av det skyldes at de kom dårlig fra finanskrisen i 2008 og 2009, noe som preget valget i 2009. Mange som forlot Frp, stemte nok på Høyre, som fremsto som et trygt parti i den økonomiske politikken, sier Jensen.

Jensen tror at høyrevelgere tidligere har stemt Frp for å tvinge frem et samarbeid mellom de to.

– Da Solberg åpnet for regjeringssamarbeid mellom Høyre og Frp, kunne de igjen stemme Høyre. Valgundersøkelsene viser imidlertid at Frp og Høyre har motsatt oppslutning i forhold til utdanningsnivå.

Han trekker i likhet med Lien og Vanebo frem at partiet har vært rammet av flere skandaler.

– De har ikke klart å komme i en offensiv posisjon og ikke klart å hente seg inn etter det siste årets skandaler. Det rammer partiorganisasjonen.

Jensen mener også at 22. juli gjorde årets valgkamp veldig vanskelig for Frp. De personene som hadde markert seg mest aggressivt i innvandringspolitikken ble skjøvet ut i kulissene, og det ble vanskeligere for Frp å drive innvandringspolitikk som sak i valgkampen.

– Faren for å bli sammenliknet med Anders Behring Breivik var stor. Partiets motstandere kunne for eksempel sammenlikne manifestet til Breivik med uttalelser fra kjente Frp-politikere.