DYSTERT: Den blåfrosne klokka ved fotballbanen bevitner sorgtungt den tomme, defekte kunstgressbanen. Her skulle glade gutter og jenter blottet spreke legger vinteren igjennom.

Tvinges av banen etter milliontabbe

Ved inngangen til vintersesongen står Oslostudentenes idrettsklubb uten kunstgressbane. En alvorlig feil ved banens varmeanlegg ble oppdaget i vår, men ikke reparert.

Avgjørelsen om stengingen av kunstgressbanen utenfor Domus Athletica ved Blindern ble vedtatt på Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus’ (SiO) styremøte for to uker siden. Kunstgressbanen, som huser over 120 utøvere fra Oslostudentenes idrettsklubb (OSI), i tillegg til juss- og legestudenter, var tiltenkt å være en helårsbane.

Anlegget kostet 12 millioner kroner å bygge i 2008. Siden den gang har det vært betydelige feil med varmestrømmen. Det gjør at tilførselen av undervarme ikke fungerer som den skal, og at frosten ikke forsvinner. Nå står altså en av OSIs største idrettsgrupper uten tilbud i vintermånedene.

Får advokathjelp

Direktør i Studentidretten i SiO, Karin Herou, sier at feilen ble oppdaget før sommerferien.

– Vi ønsker å tilby våre medlemmer en bane som er sikker. Siden anlegget ble åpnet for tre år siden har vi funnet flere feil som vi har klaget inn for leverandøren, Syntec AS. Den største mangelen med varmeanlegget fant vi i vår, sier hun.

– Hvorfor drøyet da avgjørelsen med å stenge banen for vinteraktivitet til november?

– Det er beklagelig at det ble slik. Underveis har vi forsøkt å finne alternative løsninger, sier Herou, som legger til at SiO har satt advokater på saken.

Hun sier at en helhetsvurdering lå til grunn for avgjørelsen. SiO hadde i utgangspunktet satt av 1,2 millioner kroner til driftskostnader av kunstgresset neste vinter, hvorav 750 000 skulle gå til oppvarming. Selv om Studentidrettens budsjett for øyeblikket går med underskudd, avviser hun at rene økonomihensyn er årsaken.

– Manglene gjør at vi verken kan garantere for kvaliteten eller sikkerheten. Problemer med varmesystemet gjør at det heller ikke er forsvarlig å holde det gående miljømessig eller driftsøkonomisk, sier Herou.

Allerede på bristepunktet

OSIs medlemmer tilbringer 15 treningstimer på banen hver uke. Daglig leder, Ina Brodahl, er bekymret for situasjonen lagene har havnet i.

– Dette er alvorlig for oss. Fotballgruppa er en stor del av virksomheten og medlemstallet kunne vært større hvis det ikke hadde vært for at kapasiteten på treningsanlegg og ledige banetider i Oslo er sprengt fra før, sier hun.

Nå må aktiviteten omorganiseres på kort varsel, noe som byr på mange utfordringer.

– Studentidretten har hjulpet oss med mulige løsninger, men dette hadde vært lettere å ordne om bestemmelsen ble gjort tidligere.

Oppgitt

Nils Kristian Tofte leder OSIs fotballgruppe, som går en uviss fremtid i møte. Han mener den lange behandlingstiden tyder på dårlig planlegging.

«Det er skuffende at de har visst om dette siden i vår uten at vi har fått beskjed.»

Nils Kristian Tofte, leder i fotballgruppa, OSI

– Det er skuffende at de har visst om dette siden i vår uten at vi har fått beskjed. Det har i alle fall ikke blitt presentert noen alternative løsninger, sier han.

Nå risikerer spillerne hans å bruke håndballbaner innendørs for å holde aktiviteten oppe.

– Det er er en nødløsning for oss. Vi bør spille utendørs i god tid før sesongen starter for å få en optimal oppladning, sier Tofte.

SiO sier at de vil hjelpe de som er rammet på best mulig måte. For fotballens del er det fem lag med betalende studenter som må få hjelp til finansiering av nye låneavtaler. Disse er hittil ikke klare.

– Slik situasjonen er i dag trenger vi om lag 150 000 – 200 000 kroner for å få dette til å gå rundt. Vi har ikke fått tilbud om hjelp ennå, sier han.

Det er ikke klart når Syntec AS vil svare på SiOs proklamasjon.