INGEN REEL ENDRING: Myndighetene i Malaysa prøver desperat å nå ut til studenter som føler seg fremmedgjort av staten, men å faktisk gi dem mer politisk frihet kommer nok ikke til å skje.

Studenter fortsatt undertrykt i Malaysia

Et nytt lovforslag åpner for å øke studentenes politiske frihet på campus, men universitetsansatte skal fortsatt ha munnkurv. Studenter kan i dag miste studielånet på grunn av politisk engasjement.

Loven om høyere utdanning fra 1971 gjør det ulovlig for studenter å ytre «støtte, sympati eller motstand» for et politisk parti, verken malayisk eller utenlandsk. Denne loven tillater også at staten kan hindre studentpolitisk deltagelse i en hvilken som helst organisasjon den ser på som «upassende».

Nå har flere politikere tatt til ordet for å endre loven til fordel for studentenes politiske frihet.

– Å avskaffe denne delen av loven respekterer studenters lovfestede rett samtidig som den vil øke ungdoms politiske deltagelse, sier den stedfortredende malayiske ministeren for høyere utdanning, Saifuddin Abdullah.

Munnkurv

– Dette signaliserer ingen stor endring for studenter, som lenge har vært politisk aktive i skjul. De har kamuflert sine politiske aktiviteter som kulturelle- eller lederskapsarrangementer, sier statsviter ved universitetet Monash University Malaysia, James Chin, til University World News.

Han sier likevel at selv om det vil bli endringer for studentene, er det fortsatt ingen endring i loven som begrenser akademisk ansattes politiske rettigheter.

– Akademisk ansatte er ansatt av offentligheten, noe som gjør dem lettere å kontrollere for myndighetene. Hvis de endrer loven, vil det kun bli til fordel for studentene, sier Chin.

Symbolsk endring

Studenter flest har møtt lovendringsforslaget med delvis positive reaksjoner, selv om forslaget har høstet en del kritikk. Det er kun en delvis endring, og loven åpner ikke for total ytringsfrihet innen akademia. Kritiske stemmer ser på lovendringen som et kynisk grep for å få bedre oppslutning blant studenter, og som egentlig ikke vil endre situasjonen merkverdig.

– Vi har kjempet for å avskaffe denne loven siden 1975. Vi står fast på at det å være student ikke skal innebære å begrense våre rettigheter, sier medlem av Solidarity Mahasiswa Malaysia (SMM), Ahmad Shukri Kamarudin.

SMM er en paraplyorganisasjon for flere studentorganisasjoner, og fronter et ønske om en total avskaffelse av loven.

– Loven strider mot menneskerettighetene. Vi har ikke ytringsfrihet

Ahmad Shukri Kamarudin, studentpolitiker

– Loven strider mot menneskerettighetene. Vi har ikke ytringsfrihet, legger han til.

Han var en av omtrent 1500 studenter som fikk sitt studielån suspendert etter å ha involvert seg i lokalpolitikk.

– Enhver endring av denne loven vil i beste fall være en symbolsk forbedring, sier James Chin – Studentene får fortsatt ikke lov til å gå i demonstrasjoner.

Det er også en frykt for at myndighetene ikke kommer til gjennomføre den planlagte lovendringen, som i 2010, da lovendringen ble diskutert sist.