MONEY, MONEY, MONEY: Flere kritikere mener at det er den britiske regjeringens økning av studieavgiften som har skylden for nedgangen i søkere til universiteter rundt om i landet.

Søkertallet til britiske universiteter faller dramatisk

Antallet søkere til britiske universiteter har falt med hele 12 prosent, viser nye tall. Økningen av studieavgiften til nesten 80 000 kroner året får skylden.

– Det har vært en katastrofe siden begynnelsen, sier Sally Hunt, generalesekretær i forelesernes fagforening (University and College Union) om regjeringens økningen av studieavgiften til avisa The Guardian.

Hun er en av mange som kritiserer styresmaktene etter at nye tall for antallet søkere til britiske universiteter ble publisert denne uken.

– Det har helt tydelig hatt en seriøs innvirkning på valgene unge mennesker tar, sier Hunt. -Man burde studere det riktige faget, ikke det billigste faget eller ingenting i det hele tatt. Disse deprimerende tallene tar oss tilbake til en tid da det var penger, ikke evner, som bestemte framtiden din.

Faresignal

Fallet i antall søkere til britiske universiteter bekymrer også studentorganisasjonene. Toni Pearce, visepresident i den nasjonale studentunionen, sier til The Guardian at de nye tallene er et faresignal.

– Ministere må slutte å gjøre små endringer på deres håløse reformer, og begynne å høre på studenter, lærere og universiteter. De må totalt overhale planene deres før midlertidig kaos blir til permanent skade for utdanningssystemet vårt, sier Pearce.