Amerikanske studenter skylder 1 000 000 000 000 dollar

For første gang har amerikanske studenter mer enn en billion dollar i studiegjeld. I fjor ble det alene lånt over 100 milliarder dollar. Amerikanere har nå mer studiegjeld enn kredittkortgjeld.

Amerikanske studenter låner i dag dobbelt så mye som for ti år siden, justert for inflasjon. Hver student låner i gjennomsnitt 4 900 dollar i året, noe som med dagens dollarkurs tilsvarer ca 27 500 kroner i året.

– Det kommer til å skape en generasjon av gjeldsslaver, sier finansstudenten Nick Pardini til USA Today. Pardini advarer om at studielån er den neste kredittboblen i USA. Det er de som låner, ikke utlånerne, som kommer til å ende i problemer.

Amerikanske myndigheter har gitt de som låner ut penger til studielån langt større innkrevingsmuligheter enn andre utlånere. Mens boliglån og kredittlån kan fjernes etter en konkurs, vil studielånene følge studentene resten av livet, uavhengig av økonomisk situasjon.

Andelen studenter som ikke klarer å betjene lånene sine har også økt de siste årene. Gruppen som er mer enn ni måneder for sene med betaling på lånene er har vokst fra 6,7% til 8,8%.