ARKIVFOTO: Torbjørn Sundal Holen

– NTNU har forsømt seg

Det sier Oslo Tingrett etter at staten ble dømt til å betale millionerstatning til flere av enkene etter NTNU-ansatte som døde av kreft.

Torsdag i forrige uke ble det klart at de to enkene vant søksmålet mot staten om å få utbetalt erstatning. Bakgrunnen for dommen er den såkalte Rosenborg-saken, hvor flere av de ansatte ved Rosenborg-laboratoriene på 1970- og 80-tallet senere utviklet hematologisk kreft.

– Dette er en stor seier ikke bare for de to Rosenborg-enkene, men også for de andre som har fått sine erstatninger gjennom forlik med staten, sier enkenes advokat Steinar Winther-Christensen til Universitetsavisa.

De to enkene får nå i overkant av en million kroner hver i erstatning. Barna til en av de omkomne får også 134 000 og 255 000 kroner hver.

Åtte personer har tidligere fått erstatning etter hemmelige avtaler med staten. Dette er den første prøvingen av Rosenborg-saken i åpen rett. Oslo tingrett mener nå det er bevist at det var mangelfulle avtrekksordninger og utstrakt bruk av kreftfremkallende stoffer på laboratoriene ved NTNU.

Fullstendig mangel på informasjon

I dommen får NTNU kraftig kritikk for forholdene ved laboratoriene.

– Retten er (…) av den oppfatning at det i den tidsperioden som er aktuell i de to sakene ikke på noen måte hadde fått bygningsmessige innretninger som skjermet de som arbeidet i laboratoriene på en tilfredsstillende måte. Det samme gjaldt de studenter som oppholdt seg i nærheten av laboratoriene, skriver retten.

Retten stiller også spørsmål ved hvorfor NTNU ikke har kunnet dokumentert bedre de faktiske forholdene som de ansatte jobbet under.

– Det er rettens oppfatning at den nesten fullstendige mangel på informasjon fra NTNU om hvilke farlige stoffer som ble benyttet, studentenes eksponering for disse, sikkerhetsforanstaltningene osv. må komme staten til skade. Retten ser også den manglende dokumentasjon som et uttrykk for at man ikke har tillagt omgangen med farlige stoffer tilfredsstillende oppmerksomhet,» skriver retten.

Studerte ikke laboratoriene

Helse, miljø og sikkerhets-avdelingen ved NTNU gjennomførte aldri noen undersøkelser av laboratoriene for å dokumentere eksponeringsforholdene til de kreftfremkallende stoffene. I år 2000 ble byggene revet.

– Dette var litt som å kaste pistolen på sjøen. HMS-avdelingens håndtering har vært katastrofal. De siste årene med drift på Rosenborg-laboratoriene visste de hvordan forholdene var der. Egentlig var de pliktig til å stenge på dagen. Likevel tillot de drift til 2000, sier en av enkene til Universitetsavisa.

Staten har nå ankefrist på en måned