UNDER KONSTRUKSJON: Studentboligene i Grønneviksøren har allerede vært utsatt én gang. SiB regner med at de vil være ferdigstilte før årsskiftet. FOTO: EMIL W. BREISTEIN, STUDVEST

Skandaleprosjekt konkurs

Entrepenøren som bygger boliger for Studentsamskipnaden i Bergen har gått konkurs. Kunnskapsdepartementet mener tabben ikke får konsekvenser for andre samskipnader.

Dette er saken

• Faktor Eiendom ASA begjærte seg konkurs 27. september.
  • Datterselskapet Faktor Industrier er entreprenør i et pågående studentboligprosjektet i Bergen.
  • I anbudskonkurransen lå Faktor Industrier 50–120 millioner kroner under de andre anbyderne i pris
  • Prosjektet til Faktor Industrier baserer seg på fabrikklagde modulbygg
  • Studentsamskipnaden i Bergen kritiseres for å ikke ha tatt hensyn til selskapets kompetanse og finansielle stabilitet da de valgte entreprenør.
  • Hovedaksjonær i Faktor Eiendom – DnB Nor har sagt de vil gå i dialog med SiB om å overta byggeprosjektet.

Studentsamskipnaden i Bergen (SiB) er godt i gang med byggingen av over 700 nye studentboliger i Grønneviksøren. Prosjektet står imidlertid på skjør grunn etter at entreprenøren, Faktor eiendom, begjærte seg konkurs i forrige uke. Selskapet lå 50-120 millioner under de andre anbyderne i pris da de vant anbudskonkurransen. Entreprenørmiljøet i Bergen stiller seg undrende til valget av utbygger.

– Resultatet kan ikke være helt uventet når man velger en utbygger som har lite eller ingen erfaring, og liten kapitalbase, sier direktør i Entreprenørforeningen Bygg og anleggs (EBA) Vestenfjellske avdeling, Hans Moxnes.

– Valget av Faktor industrier var såpass overraskende at dette ble en «snakkis» i entreprenørmiljøet, forteller han.

Kjent med problemene

Ledelsen i SiB var kjent med at Faktor eiendom hadde liten erfaring og slet finansielt, men valgte likevel å inngå samarbeidet.

– Vi var kjent med disse utfordringene, men anså bedriften som en tipp-topp moderne bedrift med kompetanse. Vi vurderte om det kunne være en boble, og la inn sikkerhet mot dette gjennom garantier, forteller administrerende direktør i SiB, Egil Pedersen.

Han viser til at konkursen foreløpig ikke har hatt noen direkte konsekvenser for byggeprosessen.

– Nå pågår forhandlinger med en rekke parter og garantister, som har ansvar for Faktor industrier. Det har ikke vært noe stopp i byggeprosessen. Dagens kontrakt gjelder fremdeles, forteller Pedersen.

Ingen konsekvenser

Kunnskapsdepartementet (KD) foreslår strammere drift av studentsamskipnadene i en lovendring som skal avgjøres til våren. Loven vil blant annet fastsette krav til styreerfaring, og gi KD myndighet til å avsette styret. Statssekretær i KD, Kyrre Lekve, sier at saken foreløpig ikke vil få direkte konsekvenser for prosessen. Han mener heller ikke at entreprenørvalget ville gitt grunn til å avsette styret.

– Så langt er det ingen ting som tyder på det. Man kan ikke alltid sikre seg mot at slike ting skjer.

Han sier imidlertid at KD vil granske saken dersom det viser seg å være nødvendig.

– Foreløpig følger vi med gjennom normal kontakt med samskipnaden. Dersom det er grunn til bekymring, går vi inn.

Lekve forteller at de vil begynne å konkludere i lovendringen etter at statsbudsjettet har blitt lagt frem.

– Bekymringsverdig for SiO

Styreleder i Studentsamskipnaden i Oslo (SiO), Fredrik Refsnes, er bekymret for at saken kan få ringvirkninger i Oslo.

– Dersom det viser seg at SiB ikke kan stå for valgene de har tatt, er det bekymringsverdig for oss også, sier Fredrik Refsnes.

Selv mener han at SiO har god kompetanse som byggherre i boligprosjekter i Oslo.

– Vi har en egen avdeling, SiO Eiendom, som har ansvar for å prosjektere og legge ut boligprosjekter på anbud. Valget av entreprenør er en nøye prosess, som både SiO Eiendom og vi i hovedstyret jobber mye med, forteller han.

Refsnes mener imidlertid at studentsamskipnader jevnt over må etterstrebe mer samarbeid.

– I studentboligprosjekter generelt er det lite samarbeid mellom studentskipnadene og entreprenører.

Avviser kritikk

Egil Pedersen innrømmer at saken kan vurderes annerledes i ettertid, men poengterer at de ikke gjorde en feil ved å bruke Faktor industrier.

– I etterpåklokskapens navn kan man alltid stille spørsmål ved valg man har tatt. Ut i fra vår vurdering på tidspunktet, mente vi imidlertid at det vi gjorde var forsvarlig.

Han avviser imidlertid Moxnes’ kritikk av entreprenørvalget.

– Vi må huske på at dette er en interesseorganisasjon som uttaler seg. Det hadde nok vært «safest» å gjøre det man alltid har gjort, men jeg mener dette var et veloverveid alternativ, sier han.