Ønsker ukurant master

Arkitekt- og designhøgskolen i Oslo vil opprette enda en mastergrad i landskapsarkitektur som bryter med forskriftsmessig struktur.

Publisert

I henhold til gjeldende forskrift skal alle grader ha en struktur på tre pluss to år. Ved innføring av Kvalitetsreformen søkte Arkitekt- og designhøgskolen i Oslo (AHO) om unntak fra denne regelen, noe de fikk. Med Stortingets hjelp fikk de lov til å la den nye mastergraden i arkitektur strekke seg over fem og et halvt år. Nå søker AHO igjen om unntak fra reglene.

– Vi ønsker å opprette en mastergrad i landskapsarkitektur med varighet på to og et halvt år. Den vil ha et delvis felles opplegg med siste del mastergraden i arkitektur. Vi ønsker rett og slett å få til noen praktiske synergieffekter, sier rektor ved AHO, Karl Otto Ellefsen, som regner med at søknaden vil bli godkjent.

Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD) har ikke mottatt noen søknad fra AHO ennå. Ekspedisjonssjef i universitets- og høgskoleavdelingen, Toril Johansson, vil derfor ikke kommentere muligheten for en godkjenning.

– På generelt grunnlag kan jeg likevel si at det ikke høres helt kurant ut. Vi har en standardstruktur på tre pluss to år. I tillegg finnes det allerede en femårig grad i landskapsarkitektur på Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) i Ås, sier Johansson.

Den nye mastergraden på AHO vil ikke være gjennomgående, som den på Ås er, men blir en ren master.

– AHO underviser ikke i den naturvitenskapelige kompetansen som må ligge i bunn. Opptakskravet vil derfor være bachelor i landskapsarkitektur, eller tilsvarende utdannelse avlagt ved andre institusjoner i Norge eller andre steder i verden, sier Ellefsen.

Hvis søknaden ikke blir godkjent, vil AHO opprette en toårig master i faget.