RØVERKJØP – Jeg vet ikke hvor man får en tomt på tre kvart mål i Oslo sentrum for 50.000 kroner, sier teknisk direktør Frode Meinich ved UiO, og sikter til budet fra Oslo kommune.

Tomtekrangel havner i retten

Oslo kommune tilbyr 50.000 kroner. Universitetet i Oslo krever 1,2 millioner kroner. Nå blir det rettssak.

Oslo kommune planlegger en gang- og sykkelsti mellom Blindernveien og Sognsveien. I den forbindelse vil de kjøpe 777 kvadratmeter, eller trekvart mål av Universitetets eiendom ved Teologisk fakultet. For dette jordstykket har Oslo kommune tilbudt å betale 50.000 kroner, eller 64 kroner og 35 øre per kvadratmeter.

Teknisk direktør ved UiO, Frode Meinich, er positiv til en sykkelsti i nærområdet, men tilbudet fra kommunen imponerer ham ikke.

– Kommunen prøver seg, det ville vel jeg også gjort, men å selge for 50.000 kroner kommer ikke på tale. Det betrakter jeg som en rent symbolsk sum.

Mindre symbolsk er summen UiO krever for tomten. Den er 24 ganger større enn tilbudet fra Oslo kommune, det vil si en kvadratmeterpris på 1550 kroner og totalt 1,2 millioner kroner.

– Med tanke på det fokuset som har vært på salg av statlig eiendom fra Forsvaret, er det klart at UiO ikke kan avhende tomten til den prisen kommunen foreslår. Det ville vi fått kritikk for, sier Meinich.

Til retten – igjen

Oslo kommune står likevel fast ved det opprinnelige tilbudet og foreslår å gå i gang med utbyggingen av gangstien, mens kjøpesummen avgjøres ved rettslig skjønn. Det går UiO og Frode Meinich etter alt å dømme med på, og saken havner dermed i rettsapparatet.

Bakgrunnen for det manglende sammenfallet mellom tilbud og etterspørsel går tilbake til en handel mellom UiO og Oslo kommune i 1996. Den gangen skulle UiO selge nabotomten til Vestre Aker kirkegård til Oslo kommune. Også da var kjøper og selger uenig om prisen, og lagmannsretten kom frem til at kommunen pliktet å betale 1300 kroner per kvadratmeter. Med dagens prisnivå utgjør dette 1550 kroner, og det er denne kvadratmeterprisen UiO har lagt til grunn for dagens pris på 1,2 millioner.

Barnehage, eller ikke barnehage

Dagens tvist dreier seg om en tomt som i utgangspunktet er regulert til barnehage, og er i følge Oslo kommune mindre verdt enn tomten som ble solgt i 1996. UiO mener derimot at tomten i fremtiden kan bli regulert til offentlig formål, noe som vil medføre en betraktelig prisstigning.

I svarbrevet til UiO skriver Oslo kommune at siden barnehager for tiden har høy politisk prioritet vil en omregulering være vanskelig, og de krever derfor at UiO sannsynliggjør en slik omregulering.