POSITIV: Dekan Trygve Wyller ved det Teologiske fakultet er positiv til å ansatte muslimer ved institusjonen.

Åpner for muslimer på Teologisk fakultet

Kirkeloven forbyr ikke-kristne ansatte hos Teologisk fakultet ved Universitetet i Oslo. Dekan Trygve Wyller vil likevel gjerne ansette muslimer.

Når Universitetet i Oslos eldste enhet, Det teologiske fakultet (TF), feirer 200 år, rettes også blikket fremover. Gjennom de siste to århundrene har fakultetet forvaltet kristen teologi på akademiske premisser, men nå som islam er blitt en betydelig religion i Vesten mener dekan Trygve Wyller at islam må inn i en tilsvarende akademisk fortolkningstradisjon.

–Det er trekk ved det flerkulturelle samfunnet som tilsier at det må skje.

Trygve Wyller, dekan ved TF

– Det er trekk ved det flerkulturelle samfunnet som tilsier at det må skje. Det finnes miljøer i islam som ikke ønsker det, som vi i alle år har sett på kristendomssiden, men jeg tror det er til styrke for islam i Vesten, til styrke for det norske samfunn, til styre for Den norske kirke og norsk kristendom, at samtalen mellom islam og kristendom også skjer på akademiske premisser, og ikke bare ut fra trospostulater, sier Wyller til Morgenbladet.

Vekt på islamsk teologi

Ved Det humanistiske fakultet (HF) er det nylig opprettet et Senter for islam- og Midtøsten-studier, med et titall lærere og forskere. Islamsk historie og politisk midtøsten-kunnskap vektlegges, mens TF nå vil tilby studier i islamsk teologi og filosofi.

– Når vi går inn i islamsk teologi og filosofi går vi ikke bare til en annen skuff som det ikke er noe innhold i. Islamske filosofer har samtalt også med vestlige filosofer, og også fortolkning av korantekster utviklet seg slik at det finnes inspirasjon av vestlig fortolkningsteori. Heller ikke kristendom kan fortolkes uten islam i nærheten, sier Wyller.

Denne høsten er en muslimsk lærer fra København Universitet hentet til Oslo for å undervise ved TF.

– Muslimer innehar kompetansen. Derfor vil de kursene vi bygger opp nå i starten lages av muslimer, sier Wyller.

Ikke umulig med muslimske ansatte

Wyller mener det hadde vært en fordel og en styrke å ansette muslimer på TF, men understreker at dette er noe som må diskuteres i fakultetsstyret.

– […]Det er noe med respekten for de andre. Med utgangspunkt i kristendommen er islam «de andre», og når et av hovedspørsmålene i vår tid er å unngå å snakke bare om «de andre», men gjøre de andre til en del av en felles samtale, er det pinlig å si at vi ikke skal ha «de andre» inne også i teologien.

Per dags dato tillater ikke Kirkeloven at ansatte ved TF ikke er medlem av Den norske kirke. TF tok for tre år siden initiativ til å fjerne paragrafen om obligatorisk medlemsskap i Den norske kirke, og fikk bred støtte. Når Stortinget neste år avvikler dagens statskirkeordning, skal det skrives en ny kirkelov.

Menighetsfakultet også positive

Også ved Menighetsfakultetet (MF) ser ledelsen ingen prinsipiell grunn til at MF ikke også skal kunne ansette muslimer. Rektor Vidar Haanes vil holde muligheten åpen ved fag som ikke er knyttet til den kirkelige profesjonsutdannelsen.

– Vi driver i dag forskning og tilbyr flere masterprogrammer og emner i skjæringsfeltet religion og samfunn, sier Haanes til Morgenbladet.