UKONSENTRERTE: Minst én gang i timen må britiske studenter inn å sjekke sosiale medier.

Britiske studenter mest distrahert av sosiale medier

Ni av ti britiske studenter lar seg distrahere av Facebook og Twitter minst én gang i timen. Andelen er den høyeste i verden blant studenter.

Tallene kommer fram i en rapport fra Cisco, en amerikansk produsent av tjenester innen nettverk og kommunikasjon. Dette viser en ny trend i studenters avhengighet av internett, skriver Computer Business Review.

Rapporten baserer seg på en global spørreundersøkelse blant studenter i 14 land. Den viser også at britiske studenter er hyppige brukere av internett på mobiltelefonen – kun overgått av kinesiske studenter.

Prioriterer Facebook foran uteliv

På global basis sier to av fem studenter at internett er viktigere enn dating, å gå ut med venner eller å høre på musikk. 27 prosent oppgir at de heller oppdaterer Facebook framfor å dra ut på noe sosialt eller høre på musikk. Det kommer også fram at 2/3 av studentene mener laptopen, mobilen eller notatblokk-pcen er den viktigste teknologien de har i livet.

Sjef for Ciscos avdeling i England, Phil Smith, mener trenden vil forme arbeidsmåten til den kommende generasjonen.

– Det kan medføre at flere jobber hjemmefra i stedet for å pendle. Men hvis folk blir distrahert fra å jobbe, må bedrifter være klare over at dette ofte skyldes dårlig ledelse.

Studentene vraker TV

Undersøkelsen avdekker videre at studenter og ansatte under 30 år velger bort papiret i jakten på informasjon. Kun én av 25 sier at papiravisa er den viktigste kilden for informasjon. 21 prosent har heller ikke kjøpt en fysisk bok (pensumbøker ikke inkludert) i en bokhandel de siste to årene – eller noen gang.

TV taper også viktighet til fordel for mobile løsninger som smarttelefoner og laptoper hos de undersøkte studentene. Globalt er det bare seks prosent som mener TV er den viktigste teknologien i hverdagen.

I tillegg viser det seg at én av tre i undersøkelsen sidestiller internett med basisbehov som luft, vann, mat og tak over hodet. I valget mellom internett-tilgang og bil, foretrakk nesten 3/4 det førstnevnte.