VOKSER RASKT: Andelen mennesker med høyere utdanning i Kina vokser raskere enn i noe annet land. FOTO: Creative Commons / Futureatlas.com

Tar Kina over utdanningstronen fra USA?

De voksende økonomiene tar igjen vesten når det gjelder høyere utdanning, viser en ny rapport fra OECD. Kina har snart like mange studenter på vei inn i det internasjonale arbeidsmarkedet som USA.

Etter å ha hatt store restriksjoner på universitetsutdanning i flere tiår, er Kina nå på vei mot utdanningstoppen. 225 millioner kinesere har i dag høyere utdanning. Til sammenligning har USA 312 millioner innbyggere totalt.

Dominansen til vestlige lands studenter i det internasjonale arbeidsmarkedet er på vei til å bli utjevnet av de fremvoksende økonomiene. Hovedmengden av nye talenter kommer ikke lenger fra USA og Europa, men fra Asia.

– Utvidelsen av høyere utdanning har mye å si for et lands konkurranseevne, sier Andreas Schleicher, leder for utdanningsindikatorer og statistikk i OECD (Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling) til University World News.

Kvalitet, ikke bare kvanitet

Selv om antallet med høyere utdanning vokser raskere i Kina en noe annet land, ligger kvaliteten fortsatt mange hakk bak for eksempel USA. Schleicher tror likevel utviklingen kan gå fort her også.

– En feil vi ikke må gjøre er å tro at land som øker kvantiteten ikke vil klare å øke kvaliteten tilsvarende, sier han.

Schleicher forteller at andelen studenter fra OECD-land på vei inn i det internasjonale arbeidsmarkedet synker.

– En av hypotesene er at høyere utdanning har blitt så dyrt for enkeltpersoner i land som USA at sammensettingen av studenter endres globalt, sier han.