UTENFOR TOPP 100: Universitetet i Oslo faller åtte plasser på årets QS-ranking.

UiO faller på internasjonal ranking

Universitetet i Oslo og Norge som universitetsnasjon faller flere plasser på den internasjonale QS-rankingen.

QS-rankingen vurdere forskjellige kriterier slik:

•Anseelse blant vitenskapelig ansatte (40%)

•Vitenskapelig ansatte per student (20%)

•Siteringer per vitenskapelig ansatt (20%)

•Anseelse blant arbeidsgivere (10%)

•Internasjonal andel av vitenskapelig ansatte (5%)

•Internasional andel av studenter (5%)

Hvert år publiserer Times Higher Education og Quacquarelli Symonds (QS) sin rangering over de 300 beste universitetene i verden. Universitetet i Oslo (UiO) faller åtte plasser på den nye rankingen, fra 100. til 108. plass. Norge har dermed ingen universiteter blant de 100 beste i verden.

Norge kommer på sisteplass i Norden, med kun tre universiteter på lista. Universitetet i Bergen går fram tolv plasser til 121. plass, mens NTNU faller hele 29 plasser, til 266. plass. Universitetet i Tromsø har falt helt ut av listen.

Storbritannia i front

Universitetet i Cambridge blir utropt som vinner av rankingen, foran den tidligere verdenseneren Harvard.

Storbritannia og USA innehar de 16 første plassene. Et nordisk universitet finner vi først med Universitetet i København på 53. plass.

Rankingen har tidligere blitt kritisert for å favorisere britiske universiteter. Styret for rankingen har innrømmet at universiteter som primært bruker engelsk har lettere for å bli sitert og dermed komme høyere på listen. I år er det første gang at eventuell studieavgift også sammenliknes.