EKS-DEKAN: HiOA-rektor Kari Toverud Jensen er anklaget for å ha stjålet et forskningsprosjekt da hun var sykepleiedekan.

HiOA-rektor anklages for å stjele forskning

I høst tiltrådte hun som leder ved landets største høyskole. Nå anklages HiOA-rektor Kari Toverud Jensen for å ha stjålet ideen til et forskningsprosjekt fra en doktorgradsstipendiat.

Dette er saken

• I et brev til Granskningsutvalget blir prosjektet The Norwegian Study in Renewing Health: Stimulating self-management in patients with type-2 Diabetes beskrevet som tyveri av et annet prosjekt ved navn I-Care: Stimulating self-management in patients with type 2 diabetes through web-based situational feedback – a randomized controlled trial.
  • Granskningsutvalget er et nasjonalt utvalg for gransking av redelighet i forskning.

Anklagene er formulert i et brev sendt til Granskningsutvalget. Der kommer det frem at Kari Toverud Jensen, nyvalgt rektor for Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), er anklaget for forskningstyveri.

Universitas skrev før sommer-en om beskyldninger om forskningstyveri og plagiat rettet mot prosjektet «Renewing Health» ved avdeling for sykepleieutdanning (SU) ved daværende Høgskolen i Oslo. Nå viser det seg at Toverud Jensen er anklaget for å ha gjennomført tyveriet mens hun var dekan ved SU.

Toverud Jensen ønsker ikke å kommentere saken.

«Det er ikke riktig av meg å kommentere en sak som er hos Gransknings-utvalget.»

Kari Toverud Jensen, HiOA-rektor

– Det er ikke riktig av meg å kommentere en sak som er hos Granskningsutvalget. Jeg avventer utvalgets konklusjon, sier hun.

Tatt av prosjektet «mot sin vilje»

I brevet som Universitas har fått tilgang til, begrunnes anklagene om forskningstyveri med at en doktorgradsstipendiat, en av stipendiatens veiledere og flere and-re medarbeidere ble tatt av sitt eget forskningsprosjekt «sterkt mot sin vilje».

Stipendiaten og veilederen skriver at prosjektet blir drevet videre uten dem, og at det må «betraktes som et tyveri av forskningsprosjektet». De ber derfor Granskningsutvalget om å undersøke saken.

Opprinnelig het stipendiatens prosjekt «I-Care». Det fikk midler av Forskningsrådet til en doktorgradsstipendiat i 2009. I brevet til Granskningsutvalget hevdes det at opphavspersonene til prosjektet ble tatt av prosjektet høsten 2010 av daværende dekan ved SU, og nåværende HiOA-rektor, Kari Toverud Jensen.

Ansatte ny stipendiat

Begrunnelsen for å ta stipendiaten og veilederen av prosjektet skal ha vært at prosjektet var endret såpass mye at det ikke lenger var snakk om det samme prosjektet. Forskningsrådet ble informert om endringene av ledelsen ved SU.

Ifølge brevet til Granskningsutvalget ble så en ny stipendiatstilling lyst ut til et nytt prosjekt kalt «Renewing Health». Det skal være svært likt det opprinnelige prosjektet – og inneholder ifølge brevet ikke de endringene som ble meldt inn til Forskningsrådet. I brevet heter det at Toverud Jensen «har tilegnet seg en prosjektidé og et prosjekt som vi hadde ideen til og som vi utviklet (...) og driver den videre som Renewing Health»

De to skriver også at «Prosjektet har fått nytt navn, men det er all grunn til å tro at SU ved dekan Toverud Jensen betrakter de to prosjektene som ett og det samme. De vesentligste forskjellene mellom de to prosjektene synes å være at de som hadde ideen til prosjektet ikke lenger er med».

En ny stipendiat har siden blitt ansatt på prosjektet «Renewing Healh».

Strid om rettigheter

Striden står om hvem som skrev den opprinnelige prosjektsøknaden til forskningsrådet, og dermed hvem som har rettighetene til prosjektet. Anklagerne hevder i brevet til Granskningsutvalget at prosjektbeskrivelsen ble skrevet av stipendiaten selv.

Saken dreier ifølge anklagerne seg derfor om «illegitim tilegnelse av en forskningsidé, inkludert pasientintervensjon og forskningsdesign, som var utviklet på bakgrunn av mange års vitenskapelig og teknologisk arbeid»

Behandles i september

Granskningsutvalget behandlet saken første gang i vår. Utvalget valgte da å be HiO om å vurdere anklagene, og ba om å motta en «begrunnet stillingtagen til påstandene om plagiering eller tyveri av opprinnelig forskningsidé». Granskingsutvalgets spørsmål til HiO ble behandlet i HiOs etikkutvalg 27. mai.

Universitas har ikke lyktes i å få tak i HiOs svar til granskningsutvalget, men etter det Universitas kjenner til har høyskolen i sitt svar understreket sin rett til å ta stipendiaten ut av prosjektet.

Granskningsutvalget skal behandle saken på nytt på et møte den 12. september.