Ulovlig lang ventetid

Høgskolen i Oslo og Akershus bryter loven når studenter må vente lengre enn to uker på karakterbegrunnelse. Mørketallene er høye, frykter studentpolitiker.

LANG VENTETID: Anna Wergeland, som studerer praktisk-pedagogisk utdanning i drama ved Høgskolen i Oslo og Akershus, fikk inntrykk av at studieadministrasjonen tok lett på hennes forespørsel om karakterbegrunnelse.

Lover og regler ved klage på eksamen

• Krav om begrunnelse må fremsettes innen én uke fra karakteren ble kunngjort.
  • Begrunnelse skal normalt være gitt innen to uker etter at kandidaten har bedt om dette.
  • En kandidat kan klage skriftlig over karakteren for sine egne prestasjoner innen tre uker etter at eksamensresultat er kunngjort. Ny sensurering skal da foretas.
  • Lov om universiteter og høyskoler, Lovdata.no

– Jeg ba om begrunnelse den 18. juni, og fikk den først 23. august, etter at studentparlamentet hadde mast tre ganger, forteller Anna Wergeland, student ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Normalt har studentene én uke på seg til å kreve en begrunnelse, og universitets- og høgskoleloven sier at høyskolen normalt har to uker på å gi begrunnelsen.

– Jeg kontaktet administrasjonen, men fikk høre at det var umulig å få begrunnelsen fordi alle var på ferie. Hadde jeg fått en saklig og grei begrunnelse, kunne jeg meldt meg opp til en ny eksamen og blitt ferdig med saken, sier Wergeland.

Hun forteller at det er et ganske vanlig problem ved HiOA.

Store mørketall

Siden 2007 har HiOA, studiested Pilestredet, mottatt 19 saker der høyskolen har brukt for lang tid på å gi karakterbegrunnelse.

Politisk ansvarlig i HiOAs studentparlament, Beate Dessingthon, sier at tallene sannsynligvis er mye høyere.

– Flere har nok fått begrunnelsen for sent, men det har kanskje ikke betydd noe for videre studieløp. Dermed har de sannsynligvis ikke tatt seg bryet med å klage inn saken, sier Dessingthon.

Studentparlamentet jobber nå for automatisk begrunnelse på eksamen. Dessingthon antar at studentene som har henvendt seg til studentparlamentet i snitt har måttet vente i to måneder for å få begrunnelsen sin.

– Det grelleste eksemplet er en student som ba om en begrunnelse i april 2008, men som ikke fikk begrunnelsen før april 2009. Da var vedkommende ferdig med å studere på høyskolen, sier hun.

Legger seg flat

Universitas har vært i kontakt med Kunnskapsdepartementet, og Toril Johanson, ekspedisjonsjef i Universitets- og høyskoleavdelingen, skriver at to ukers fristen for å gi begrunnelse bør praktiseres strengt.

– Hvordan stiller HiOA seg til at dere er skyldige i lovbrudd på universitets- og høgskoleloven?

«Vi må bare legge oss flate. Vi skal gå gjennom rutinene.»

Anka Ødegaardshaugen, seksjonssjef for eksamen ved HiOA

– Vi må bare legge oss flate. Vi skal gå gjennom rutinene, sier seksjonssjef for eksamen ved HiOA, Anka Ødegaardshaugen.

Studentpolitiker Dessingthon antyder at ferieavvikling er en av årsakene til den trege behandlingstiden. Ødegaardshaugen forteller at de har vært i kontakt med studentparlamentet jevnlig for å bedre situasjonen, og at studentenes rettigheter bør overholdes.

– Jeg kan ikke skjønne at det finnes noen god unnskyldning på dette. Noen vil kanskje si at det er ferieavvikling som har skylda, men ferien kommer jo ikke som noen overraskelse, sier Ødegaardshaugen.

Konsekvenser

Seksjonssjef Ødegaardshaugen mener noen avdelinger kan være verre enn andre.

– Man kan jo teoretisk sett tenke seg at det er verre på store institutter og avdelinger. Det er jo mer enn 50 000 eksamensbesvarelser på HiOA i løpet av et år, så det er bra at det kommer en sak i Universitas om begrunnelsene, sier Ødegaardshaugen.

Å vente på å få en begrunnelse kan ha flere konsekvenser for utdanningsløpet.

– Det kan være problematisk å ha en sak hengende over seg, sier Dessingthon. Hun mener det kan bli frustrerende å ikke kunne klage inn en karakter fordi man ikke har fått begrunnelse. Dette kan få konsekvenser for opptak til studier i utlandet og i Norge. Dessingthon trekker frem lærerutdanninga som en versting.