Plassmangel på Politihøgskolen

Til tross for stor plassmangel øker studentmassen på Politihøgskolen i Oslo med 72 ekstra studenter. I tillegg huser skolen Justisdepartementet etter 22. juli. Studentene mener situasjonen rammer den praktiske delen av utdanningen. En permanent løsning kan ligge flere år frem i tid.

Politihøgskolen i Oslo

• Skolen har hovedlokaler på Majorstua og tar årlig inn 264 studenter.
  • Antall studenter har økt med 72 studenter, fra 600 studenter i skoleåret 2010 til 672 studenter i skoleåret 2011.
  • Høyskolen har i lang tid slitt med plassproblemer, og ferdiggjør i disse dager en rapport som skal se på ulike løsninger.
  • Rapporten skal behandles av høgskolestyret den 4. oktober.

Politihøgskolen i Oslo har i lang tid slitt med mangel på fasiliteter. Skolen har blant annet vært nødt til å leie lokaler av Marienlyst videregående skole og Chateau Neuf.

Nå får politistudentene enda mindre plass. Dette semesteret øker studentmassen med 72 studenter som følge av at tredjeårskullet fra Politihøgskolen i Kongsvinger skal gå siste året i Oslo.

I tillegg huser Politihøgskolen Justisdepartementet som midlertidig løsning etter terroranslaget mot regjeringskvartalet 22. juli.

I alt er det nå 672 studenter ved Politihøgskolen i Oslo.

Manglende fasiliteter

Studentene ved høyskolen opplever at plassmangelen går ut over studiene på flere måter.

– Det er så få lesesalsplasser og grupperom at vi til tider tar den delen hjemme, forteller hovedtillitsvalgt i studentrådet, Simen Bakke.

Bakke og medstudenten Bjørn Johansson mener konsekvensene i verste fall kan føre til at tjenestemenn blir dårlig trent for jobben de skal utføre.

Kapasiteten på skolens treningsfasiliteter er også svært begrenset, og det finnes ingen skyte- eller hinderbaner ved lokalene i Oslo.

– Dersom vi hadde hatt tilgang på slike fasiliteter året rundt så kunne vi trent mye mer på den praktiske delen av utdanningen vår, sier Bakke.

Høyskolen legger mye vekt på fysiske prøver, men i treningsrommet er det bare plass til 50 studenter av gangen, og det er ofte holdt av til undervisning. Det gjør det vanskelig for studentene å trene på skolen i fritimer.

«Skal skolen tilpasses etter studiet, eller skal studiet tilpasses etter skolens fasiliteter.»

Simen Bakke, hovedtillitsvalgt i studentrådet ved Politihøgskolen i Oslo.

– Jeg har stilt spørsmål ved om skolen tilpasses etter studiet, eller om studiet tilpasses etter skolens fasiliteter, sier Bakke.

Ønsker permanente løsninger

I februar skrev Universitas at høyskolen var i gang med å utforme en rapport som skal ta for seg hvordan dagens lokaler kan disponeres bedre, eller om det skal bygges nytt. Rapporten skulle opprinnelig være ferdig 1. juli, men er forsinket. Utredningen skal etter planen behandles av høyskolestyret den 4. oktober.

Rektor Skulstad har forståelse for at studentene reagerer på trengselen.

– Det er ikke tvil om at det er press på kantinefasilitetene, og at kapasiteten på garderobene kunne vært større. Vi arbeider imidlertid hardt for at studentene skal få god kvalitet på undervisningen, sier Skulstad

– Er dagens situasjon tilfredsstillende?

– Ja, på kort sikt er situasjonen tilfredsstillende, fordi vi klarer å opprettholde god kvalitet på undervisningen. Men i et langsiktig perspektiv er det ikke tvil om at vi ønsker mer permanente løsninger, sier Skulstad.

Administrasjonssjef Vogel-Hovde innrømmer at nye lokaler står høyt på ønskelisten.

– Det er ingen hemmelighet at vi ønsker og har behov for nye lokaler. Samtidig ligger det muligheter vi kan utnytte i dagens lokaler, sier Vogel-Hovde.

– Hvis det blir bygging av nye lokaler, ligger det flere år frem i tid. I mellomtiden utnytter vi de lokalene vi har ved hjelp av ombygging og tilpasninger.

Hindrer oppussing

Blant de kortsiktige planlagte tiltakene er nye grupperom og ny kantine. Dette arbeidet er satt på vent på grunn av at Justisdepartementet oppholder seg på skolen.

Politistudentene syns det er godt å kunne bidra med lokaler etter terrorangrepene, men merker behovet for at oppussingen snart må komme i gang.

Rektor Skulstad medgir at Justisdepartementets tilstedeværelse forsterker plassmangelen på høyskolen.

– Men når det inntrer en hendelse som 22. juli, er vi nødt til å finne en løsning. Belastningene til politihøgskolen er små i forhold til de personlige belastningene til de ansatte ved Justisdepartementet.

– Hvor lenge er det snakk om?

– Jeg antar noen måneder, til Justisdepartementer har nye kontorer på plass, sier Skulstad, som forsikrer at departementets lån av lokaler ikke forringer kvaliteten på undervisningen.