JUKSESJOKK: Antallet svenske studenter som stenges ute fra undervisnings på grunn av jukset har steget med 56 prosent det siste året.

Juksesvensker

Svenske studenter jukser mer og mer. Antallet studenter som er stengt ute fra undervisning fyker i været. Det skriver den svenske avisen Dagens Nyheter.

Ny tall viser at nedgangen fra 2009 er brutt. Det er en økning på hele 56 prosent i antallet studenter som stenges ute fra undervisningen i inntil et halvt år på grunn av juks. Det skriver Universitetsavisa.

I 343 av 591 tilfeller var plagiat årsaken til utestegningen. I tillegg fikk 159 studenter advarsler fra disiplinærkomiteene ved de forskjellige lærestedene.

Det er de mannlige studentene som jukser mest. Selv om de bare utgjør 41 prosent av studentmassen er 58 prosent av jukserne menn.

– Dagens studenter tilhører en generasjon som har lært seg å hente informasjon via nettet, og vi må være tydeligere i klargjøre overfor dem hvor grensen går mellom å låne en tanke og å kopiere dem, sier rektor Moira von Wright ved Sødertörns høgskole til Dagens Nyheter.

Flere læresteder vurderer tiltak som obligatorisk gransking av alle besvarelser og allmenn avstegning av mobiltelefoner, skriver Universitetsavisa.

Universitas skrev i [mars i år](1) om juksingen som foregår ved Universitetet i Oslo. Tallene viste den gangen at 45 studenter hadde blitt dømt for juks av Klagenemda i 2010.